Předmět: Teorie výchovy a vzdělání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Teorie výchovy a vzdělání
Kód předmětu USP/UK1TV
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
  • Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
- Vymezení temotvorných pojmů: věda, teorie, paradigma, diskurs. - Systém pedagogických věd a místo filozofie výchovy a teorií výchovy a vzdělávání v něm. - Teorie učení, epistemologická východiska vyučování a jejich vztah k teoriím výchovy a vzdělávání. - Přehled teorií výchovy a vzdělávání podle vybraných autorů. - Personalistické, humanistické teorie. - Role učitele a dítěte v personalistických a humanistických teoriích. - Akademické teorie, základní program akademických teorií, role učitele v akademických teoriích. - Spiritualistické a sociální teorie - základní přehled. - Kognitivně-psychologické teorie. - Prekoncepty dítěte, žáka a konstruktivistické didaktické postupy v aplikaci na předškolní vzdělávání. - Sociokognitivní teorie a jejich přístupy. - Sociálně-historická teorie a teorie kooperativního vyučování v aplikaci na předškolní vzdělávání. - Technologické teorie (informačně - multimediální teorie). - Klíčové osobnosti jednotlivých teoretických přístupů a jejich vliv na rozvoj předškolní pedagogiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 33 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní pojmy problematiky (věda, teorie, paradigma, diskurs)
definovat základní pojmy problematiky (věda, teorie, paradigma, diskurs)
objasnit postavení filozofie výchovy a teorií výchovy v systému pedagogických věd
objasnit postavení filozofie výchovy a teorií výchovy v systému pedagogických věd
objasnit vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání
objasnit vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání
definovat klíčové teze jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání
definovat klíčové teze jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání
analyzovat vztah mezi jednotlivými teoriemi výchovy a vzdělávání a podobami a zaměřením předškolním vzdělávání
analyzovat vztah mezi jednotlivými teoriemi výchovy a vzdělávání a podobami a zaměřením předškolním vzdělávání
Odborné dovednosti
diskutovat vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání na základe identifikace společných tematických propojení
diskutovat vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání na základe identifikace společných tematických propojení
stanovit kritéria na porovnání jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní
stanovit kritéria na porovnání jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní
provést porovnání jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní na základě jejich klíčových tezí týkajících se vymezení výchovy a vzdělávání
provést porovnání jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní na základě jejich klíčových tezí týkajících se vymezení výchovy a vzdělávání
argumentovat ve prospěch rozličných rolí učitele z pohledu jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání
argumentovat ve prospěch rozličných rolí učitele z pohledu jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání
provést výběr klíčových tezí jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní zohledňujíc jejich relevanci pro potřeby předškolního vzdělávání
provést výběr klíčových tezí jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní zohledňujíc jejich relevanci pro potřeby předškolního vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Známkou
Známkou
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • Balvín, J. Teorie výchovy a vzdělávání. Distanční studijní opora. Zlín: UTB ve Zlíně, 2013.
  • Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
  • Kaščák, O., Pupala, B. Výchova a vzdelávanie v základnych diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009.
  • Lasahn, R. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1992.
  • Liessmann, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2010.
  • PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. UK Praha: Karolinum, 2005.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2007.
  • Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013.
  • ZELINA, M. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra. Bratislava, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr