|
Vyučující
|
-
Kolumber Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Božik Roman, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Seznamovací aktivity ve skupině. - Sociální percepce a její bariéry. - Rozvoj osobnosti člověka. - Sebepoznání ve vztahu k edukačním situacím. - Rozvoj komunikačních dovedností. - Poskytování efektivní zpětné vazby. - Schopnost empatie a naslouchání. - Kooperace v učitelském týmu. - Konflikty, typologie a prvky konfliktních situací. - Komunikační strategie podporující řešení konfliktu. - Sebepojetí učitele. - Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. - Rozvoj profesních kompetencí učitele mateřské školy. - Tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat podstatu sociální percepce a její bariéry |
| popsat podstatu sociální percepce a její bariéry |
| popsat typologie a prvky konfliktních situací |
| popsat typologie a prvky konfliktních situací |
| vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
| vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
| charakterizovat učitelské sebepojetí a jeho zkoumání |
| charakterizovat učitelské sebepojetí a jeho zkoumání |
| popsat principy kooperace v učitelském týmu |
| popsat principy kooperace v učitelském týmu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
| navrhnout tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
| realizovat tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
| realizovat tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
| zhodnotit tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
| zhodnotit tvořivé aktivity pro rozvoj osobnosti |
| použít prostředky empatie v komunikaci se spolužáky |
| použít prostředky empatie v komunikaci se spolužáky |
| vyřešit modelové konfliktní situace |
| vyřešit modelové konfliktní situace |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Sebereflexe |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Sebereflexe |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
Helus, Z.,Bravená, N., & Franclová, M. Perspektivy učitelství. Univerzita Karlova. 2012.
-
Hladík, K., & Vávrová S. Mechanismy fungování rozvoje autoregulace učení studentů. Hnutí R, 2011.
-
Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi. Grada, 2011.
-
Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. UTB, 2015.
-
Navrátilová,H. Učitel mateřské školy a jeho postavení ve školském systému. In Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu proměn kurikula.. UTB, 2015.
-
Starý, K. Profesní rozvij učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků.. Karolinum, 2012.
-
Syslová, Z., & Chaloupková, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Masarykova univerzita, 2015.
-
Syslová, Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Grada, 2013.
|