Vyučující
|
-
Šťastná Michaela, Mgr.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Analýza prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Vznik psychologie, vymezení disciplíny a hlavních oborů. - Mozek jako orgánový základ psychiky - Zpracování informací a mentální reprezentace v procesu poznávání - Vědomí - Smyslové vnímání a jeho význam v procesu vzdělávání - Pozornost a její význam ve výchovně vzdělávacím procesu - Paměť a její význam v procesu vzdělávání - Emoce a jejich význam ve výchovně vzdělávacím procesu - Jazyk a řeč a jejich význam ve vzdělávacím procesu - Motivace a její význam v procesu vzdělávání - Učení se - Myšlení a jeho význam ve vzdělávacím procesu - Inteligence a kreativita a jejich význam ve vzdělávacím procesu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 54 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie |
definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie |
vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a mentálních reprezentacích |
vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a mentálních reprezentacích |
vysvětlí současné základní poznatky o psychických funkcích lidského mozku |
vysvětlí současné základní poznatky o psychických funkcích lidského mozku |
popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost |
popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost |
vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality vzdělávání a osobního života |
vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality vzdělávání a osobního života |
Odborné dovednosti |
---|
navrhuje příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie |
navrhuje příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie |
vytváří pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi dílčími obory psychologie a často užívanými metodologickými postupy |
vytváří pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi dílčími obory psychologie a často užívanými metodologickými postupy |
připraví a demonstruje efekty některých objektivních optických iluzí |
připraví a demonstruje efekty některých objektivních optických iluzí |
vytvoří schéma demonstrující součinnost složek paměti |
vytvoří schéma demonstrující součinnost složek paměti |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Pozorování |
Pozorování |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Týmová práce |
Týmová práce |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Hodnotící metody |
---|
Příprava a přednes prezentace |
Známkou |
Známkou |
Příprava a přednes prezentace |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Didaktický test |
Didaktický test |
Dotazník |
Dotazník |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Rozhovor |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
ATKINSON, R. a kol. Psychologie. Praha, 2003.
-
Atkinson, R. L. et al. Psychologie.
-
Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.
-
CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha, 2012.
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2013.
-
Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
-
Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada., 2018.
-
Lukšík, I. & Marková, D. Životné štýly a reprodukcia. In Kontexty ľudskej reprodukcie na Slovensku..
-
Lukšík, I. Rezidenciálna reziliencia - kontextuálna povaha psychologických konštruktov. In Sadovská Halamová J.(ed.) Komunitná psychológia na Slovensku. Zborník z vedeckej konferencie Komunitná psychológia na Slovensku Bratislava: UK, 53-65..
-
Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2010. ISBN 9788073676278.
-
Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2010.
-
Nakonečný, M. Obecná psychologie.. Triton., 2015.
-
Orel, M., & Procházka, R. Vývojová neuropsychologie. Praha: Grada. 2021.
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
-
Pacholík, V. Psychologická propedeutika. Distanční studijní opora. Zlín: UTB ve Zlíně, 2018.
-
Plháková, A. Dějiny psychologie.
-
Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi. Praha: Grada. 2020.
-
Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada. 2019.
-
Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Praha: Grada, 2021.
-
Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. 2011.
-
Sternberg, R., J. Kognitivní psychologie.. Praha: Portál, 2002.
-
Vágnerová, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. Praha: Karolinum, 2016.
|