Předmět: Psychologická propedeutika

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Psychologická propedeutika
Kód předmětu USP/UK1PP
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šťastná Michaela, Mgr.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Analýza prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Vznik psychologie, vymezení disciplíny a hlavních oborů. - Mozek jako orgánový základ psychiky - Zpracování informací a mentální reprezentace v procesu poznávání - Vědomí - Smyslové vnímání a jeho význam v procesu vzdělávání - Pozornost a její význam ve výchovně vzdělávacím procesu - Paměť a její význam v procesu vzdělávání - Emoce a jejich význam ve výchovně vzdělávacím procesu - Jazyk a řeč a jejich význam ve vzdělávacím procesu - Motivace a její význam v procesu vzdělávání - Učení se - Myšlení a jeho význam ve vzdělávacím procesu - Inteligence a kreativita a jejich význam ve vzdělávacím procesu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Exkurze - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 54 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie
definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie
vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a mentálních reprezentacích
vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a mentálních reprezentacích
vysvětlí současné základní poznatky o psychických funkcích lidského mozku
vysvětlí současné základní poznatky o psychických funkcích lidského mozku
popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost
popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost
vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality vzdělávání a osobního života
vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality vzdělávání a osobního života
Odborné dovednosti
navrhuje příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie
navrhuje příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie
vytváří pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi dílčími obory psychologie a často užívanými metodologickými postupy
vytváří pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi dílčími obory psychologie a často užívanými metodologickými postupy
připraví a demonstruje efekty některých objektivních optických iluzí
připraví a demonstruje efekty některých objektivních optických iluzí
vytvoří schéma demonstrující součinnost složek paměti
vytvoří schéma demonstrující součinnost složek paměti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Demonstrace
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Pozorování
Pozorování
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Týmová práce
Týmová práce
Sebereflexe
Sebereflexe
Hodnotící metody
Příprava a přednes prezentace
Známkou
Známkou
Příprava a přednes prezentace
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Didaktický test
Didaktický test
Dotazník
Dotazník
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • ATKINSON, R. a kol. Psychologie. Praha, 2003.
  • Atkinson, R. L. et al. Psychologie.
  • Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.
  • CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha, 2012.
  • Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2013.
  • Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
  • Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
  • Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada., 2018.
  • Lukšík, I. & Marková, D. Životné štýly a reprodukcia. In Kontexty ľudskej reprodukcie na Slovensku..
  • Lukšík, I. Rezidenciálna reziliencia - kontextuálna povaha psychologických konštruktov. In Sadovská Halamová J.(ed.) Komunitná psychológia na Slovensku. Zborník z vedeckej konferencie Komunitná psychológia na Slovensku Bratislava: UK, 53-65..
  • Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2010. ISBN 9788073676278.
  • Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2010.
  • Nakonečný, M. Obecná psychologie.. Triton., 2015.
  • Orel, M., & Procházka, R. Vývojová neuropsychologie. Praha: Grada. 2021.
  • Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
  • Pacholík, V. Psychologická propedeutika. Distanční studijní opora. Zlín: UTB ve Zlíně, 2018.
  • Plháková, A. Dějiny psychologie.
  • Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi. Praha: Grada. 2020.
  • Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada. 2019.
  • Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Praha: Grada, 2021.
  • Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. 2011.
  • Sternberg, R., J. Kognitivní psychologie.. Praha: Portál, 2002.
  • Vágnerová, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. Praha: Karolinum, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr