Vyučující
|
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogika a její členění. - Systém pedagogických věd, hraniční disciplíny, horizontální a vertikální členění. - Cíle výchovy. Funkce cílů výchovy. - Proměny v cílech výchovy, rozpory a legitimita výchovných cílů. - Dimenze výchovy, psychologická dimenze učení ve výchově, sociologická dimenze výchovy. - Didaktická dimenze výchovy, antropologické předpoklady výchovy. - Základní pedagogické pojmy a kategorie. - Organizační formy výuky, pedagogické strategie, metody, vyučovací prostředky, pedagogická kompetence. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. - Mezinárodní kontext vzdělávání. - Historické souvislosti výchovy a vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání v podmínkách mateřských škol. - Pedeutologie. - Transdisciplinární pojetí vzdělávání v současné české škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat systém pedagogických věd |
popsat systém pedagogických věd |
charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
definovat typy a role učitele mateřké školy |
definovat typy a role učitele mateřké školy |
popsat alternativní modely vzdělávání v podmínkách mateřských škol |
popsat alternativní modely vzdělávání v podmínkách mateřských škol |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy |
porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy |
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Známkou |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
časopisy Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno, 2007.
-
Janík, T. Vše pro výchovu Lekce z pedagogiky. Brno, 2021.
-
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
-
Syslová, Z. et al. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno, 2015.
-
Syslová, Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha, 2013.
-
Švec, Š. et al. Jazyk vied o výchove. Bratislava: Gerlach Print, 2002.
-
Tolnaiová,S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: Iris, 2007.
-
Zormanová, L. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Praha, 2014.
|