|
Vyučující
|
-
Řehoříková Silvie, Mgr.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogika a její členění. - Systém pedagogických věd, hraniční disciplíny, horizontální a vertikální členění. - Cíle výchovy. Funkce cílů výchovy. - Proměny v cílech výchovy, rozpory a legitimita výchovných cílů. - Dimenze výchovy, psychologická dimenze učení ve výchově, sociologická dimenze výchovy. - Didaktická dimenze výchovy, antropologické předpoklady výchovy. - Základní pedagogické pojmy a kategorie. - Organizační formy výuky, pedagogické strategie, metody, vyučovací prostředky, pedagogická kompetence. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. - Mezinárodní kontext vzdělávání. - Historické souvislosti výchovy a vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání v podmínkách mateřských škol. - Pedeutologie. - Transdisciplinární pojetí vzdělávání v současné české škole.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Exkurze
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat systém pedagogických věd |
| popsat systém pedagogických věd |
| charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
| charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
| analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
| analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
| definovat typy a role učitele mateřké školy |
| definovat typy a role učitele mateřké školy |
| popsat alternativní modely vzdělávání v podmínkách mateřských škol |
| popsat alternativní modely vzdělávání v podmínkách mateřských škol |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
| realizovat pozorování dětí předškolního věku v prostředí mateřské školy |
| sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
| sestavit charakteristiku vybraných mateřských škol |
| porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy |
| porovnat školní vzdělávací programy běžné a alternativní mateřské školy |
| sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
| sestavit charakteristiku dětí předškolního věku na základě pozorování |
| analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
| analyzovat vzdělávací cíle v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Známkou |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
časopisy Pedagogická orientace, Orbis Scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno, 2007.
-
Janík, T. Vše pro výchovu Lekce z pedagogiky. Brno, 2021.
-
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
-
Syslová, Z. et al. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno, 2015.
-
Syslová, Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha, 2013.
-
Švec, Š. et al. Jazyk vied o výchove. Bratislava: Gerlach Print, 2002.
-
Tolnaiová,S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: Iris, 2007.
-
Tomáš, J. Vše pro výchovu: Lekce z pedagogiky. Masarykova univerzita, 2021.
-
Zormanová, L. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Praha, 2014.
|