Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Sociální normy, jejich vznik a odchylky. - Sociální patologie a deviace ve společnosti. - Patologizace a medicinalizace. - Historie prevence a její druhy. Primární, sekundární a terciární prevence. - Labeling approach. - Subkultury a kontrakultury. - Nejčastější výskyt sociálně patologických jevů ve škole. - Primární a sekundární deviace. Prevence kriminality. - Syndrom nepokojných noh, syndrom neposedného dítěte, (ADHD), deprese a deprivace, sociální exkluze.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
rozpoznává sociálně patologické jevy ve škole, je způsobilý jim předcházet a řešit je v týmové spolupráci s rodiči a specialisty. |
rozpoznává sociálně patologické jevy ve škole, je způsobilý jim předcházet a řešit je v týmové spolupráci s rodiči a specialisty. |
pojmenovat a popsat nejčastěji se vyskytující sociálně patologické jevy ve škole |
pojmenovat a popsat nejčastěji se vyskytující sociálně patologické jevy ve škole |
definovat sociální normy, jejich vznik a odchylky |
definovat sociální normy, jejich vznik a odchylky |
vysvětlit pojem Labeling approach |
vysvětlit pojem Labeling approach |
vysvětlit pojem sociální patologie |
vysvětlit pojem sociální patologie |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat odborné texty zabývající se sociálně patologickými jevy |
analyzovat odborné texty zabývající se sociálně patologickými jevy |
spolupracovat ve skupině v rámci projektové práce |
spolupracovat ve skupině v rámci projektové práce |
sdílet vlastní zkušenosti se sociálně patologickými jevy ve škole |
sdílet vlastní zkušenosti se sociálně patologickými jevy ve škole |
navrhnout postup řešení při identifikaci sociálně patologického jevu ve třídě |
navrhnout postup řešení při identifikaci sociálně patologického jevu ve třídě |
zpracovat prezentaci na vybrané téma z oblasti sociální patologie |
zpracovat prezentaci na vybrané téma z oblasti sociální patologie |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : Nakladatelství ISV, 2003.
-
ENORTH, R. Průvodce sektami a novými náboženstvími. Praha : Návrat domů, 1995.
-
FRANKEL, B., KRANZOVÁ,R. O sebevraždách. Praha : Nakl. Lidové noviny, 1998.
-
HRČKA. Sociální deviace. Praha : Slon, 2001.
-
KOLAŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha : Portál, 1997.
-
KRAUS, B., HRONCOVÁ J. Sociální patologie. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010.
-
KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problému ve škole. Praha : Portál, 2005.
-
ONDREJKOVIČ, P. a kol. Sociálna patológia. Bratislava : VEDA, 2009.
-
ONDREJKOVIČ, P., BEDNÁRIK, R. Sociálne ukazovatele a možnosti ich použitia. Pedagogika.sk Slovak Journal for Educatonal Sciences. Roč. 1, 2010.
-
ONDREJKOVIČ, P. Globalizácia a individualizácia mládeže. Negatívne stránky.. Bratislava: VEDA, 2002.
-
VLČKOVA, M. Týrané dieťa. Bratislava : UK, 2001.
|