Předmět: Primární prevence sociálně patologických jevů na základní škole

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Primární prevence sociálně patologických jevů na základní škole
Kód předmětu USP/S9SPJ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Sociální normy, jejich vznik a odchylky. - Sociální patologie a deviace ve společnosti. - Patologizace a medicinalizace. - Historie prevence a její druhy. Primární, sekundární a terciární prevence. - Labeling approach. - Subkultury a kontrakultury. - Nejčastější výskyt sociálně patologických jevů ve škole. - Primární a sekundární deviace. Prevence kriminality. - Syndrom nepokojných noh, syndrom neposedného dítěte, (ADHD), deprese a deprivace, sociální exkluze.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
rozpoznává sociálně patologické jevy ve škole, je způsobilý jim předcházet a řešit je v týmové spolupráci s rodiči a specialisty.
rozpoznává sociálně patologické jevy ve škole, je způsobilý jim předcházet a řešit je v týmové spolupráci s rodiči a specialisty.
pojmenovat a popsat nejčastěji se vyskytující sociálně patologické jevy ve škole
pojmenovat a popsat nejčastěji se vyskytující sociálně patologické jevy ve škole
definovat sociální normy, jejich vznik a odchylky
definovat sociální normy, jejich vznik a odchylky
vysvětlit pojem Labeling approach
vysvětlit pojem Labeling approach
vysvětlit pojem sociální patologie
vysvětlit pojem sociální patologie
Odborné dovednosti
analyzovat odborné texty zabývající se sociálně patologickými jevy
analyzovat odborné texty zabývající se sociálně patologickými jevy
spolupracovat ve skupině v rámci projektové práce
spolupracovat ve skupině v rámci projektové práce
sdílet vlastní zkušenosti se sociálně patologickými jevy ve škole
sdílet vlastní zkušenosti se sociálně patologickými jevy ve škole
navrhnout postup řešení při identifikaci sociálně patologického jevu ve třídě
navrhnout postup řešení při identifikaci sociálně patologického jevu ve třídě
zpracovat prezentaci na vybrané téma z oblasti sociální patologie
zpracovat prezentaci na vybrané téma z oblasti sociální patologie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : Nakladatelství ISV, 2003.
  • ENORTH, R. Průvodce sektami a novými náboženstvími. Praha : Návrat domů, 1995.
  • FRANKEL, B., KRANZOVÁ,R. O sebevraždách. Praha : Nakl. Lidové noviny, 1998.
  • HRČKA. Sociální deviace. Praha : Slon, 2001.
  • KOLAŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha : Portál, 1997.
  • KRAUS, B., HRONCOVÁ J. Sociální patologie. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010.
  • KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problému ve škole. Praha : Portál, 2005.
  • ONDREJKOVIČ, P. a kol. Sociálna patológia. Bratislava : VEDA, 2009.
  • ONDREJKOVIČ, P., BEDNÁRIK, R. Sociálne ukazovatele a možnosti ich použitia. Pedagogika.sk Slovak Journal for Educatonal Sciences. Roč. 1, 2010.
  • ONDREJKOVIČ, P. Globalizácia a individualizácia mládeže. Negatívne stránky.. Bratislava: VEDA, 2002.
  • VLČKOVA, M. Týrané dieťa. Bratislava : UK, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr