Předmět: Rozvoj nadání žáků

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj nadání žáků
Kód předmětu USP/S9RNZ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klimecká Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vývoj problematiky nadání. - Pojmy nadání a talent, modely nadání, legislativní ukotvení problematiky. - Metody identifikace nadání a talentu žáka na 1. stupni základní školy. - Osobnost nadaného žáka v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické. - Specifické výchovně vzdělávací potřeby nadaných žáků na 1. stupni základní školy. - Modifikace kurikula nadaných žáků v oblasti výchovně vzdělávacích cílů, edukačních metod, edukačního prostředí a evaluace, včetně autoevaluace. - Inkluzivní vzdělávání nadaného žáka v podmínkách běžné třídy základní školy. - Učitel nadaného žáka.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
základní pojmy vztahující se ke vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
základní pojmy vztahující se ke vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
charakteristiky žáka s nadáním ve všech základním oblastech
charakteristiky žáka s nadáním ve všech základním oblastech
problematika nadání u nás a ve světě
problematika nadání u nás a ve světě
strategie identifikace žáků nadaných a mimořádně nadaných
strategie identifikace žáků nadaných a mimořádně nadaných
specifický přístup učitele a metody při práci s žákem nadaným a mimořádně nadaným
specifický přístup učitele a metody při práci s žákem nadaným a mimořádně nadaným
Odborné dovednosti
zhodnotit legislativní a vzdělávací systém žáků nadaných a mimořádně nadaných
zhodnotit legislativní a vzdělávací systém žáků nadaných a mimořádně nadaných
aplikovat postupy pro práci s žáky nadanými
aplikovat postupy pro práci s žáky nadanými
navrhnout podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky
navrhnout podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky
realizovat a ověřit podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky
realizovat a ověřit podpůrné didaktické materiály pro nadané žáky
aplikovat strategie inkluzivního vzdělávání ve třídě základní školy
aplikovat strategie inkluzivního vzdělávání ve třídě základní školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • DAVIS, G. A. Gifted Children, Gifted Education. Scottsdale : Great Potentian Press, 2006.
  • DUCHOVIČOVÁ, J., LAZÍKOVÁ, A. Rozvoj osobnosti dieťaťa a profesionalita učiteľky v materskej škole: stimulačno - obohacujúci program KO-SE-TO pre materské školy. Bratislava : Iris, 2008.
  • FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha : Portál, 2007.
  • HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha : Grada, 2009.
  • MACHŮ, E. Nadaný žák. Brno : Paido, 2010.
  • OLSZEWSKI-KUBILIUS, P. (Ed.). Early gifts - recognizing and Nurturing Children´s Talents. Texas : Prufrock Press Inc., 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr