Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Systém psychologie sportu. - Historický vývoj psychologie sportu, současné postavení oboru v ČR a ve světě. - Ontogeneze ve vztahu k pohybovým aktivitám. - Osobnost sportovce, jednoduchá diagnostika osobnostních vlastností ve vztahu k pohybovým aktivitám. - Výkonová motivace. - Motorické učení. - Předstartovní, startovní a soutěžní stavy. - Regulační prostředky ve sportu. - Sportovně pohybová aktivita a duševní zdraví. - Problematika pohybové inaktivity současné mládeže. - Asertivita a komunikační strategie ve sportu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat předstartovní, startovní a soutěžní stavy |
charakterizovat předstartovní, startovní a soutěžní stavy |
vyjmenovat regulační prostředky ve sportu |
vyjmenovat regulační prostředky ve sportu |
charakterizovat jednotlivá vývojová období člověka ve vztahu k motorickému vývoji a rozvíjení motorických schopností a dovedností |
charakterizovat jednotlivá vývojová období člověka ve vztahu k motorickému vývoji a rozvíjení motorických schopností a dovedností |
popsat etapy motorického učení |
popsat etapy motorického učení |
popsat osobnost sportovce a jednoduché nástroje k diagnostice osobnostních vlastností vzhledem k pohybovým aktivitám |
popsat osobnost sportovce a jednoduché nástroje k diagnostice osobnostních vlastností vzhledem k pohybovým aktivitám |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat jednoduché diagnostické metody pro poznávání osobnosti žáka a aplikovat získaná zjištění do své pedagogické práce |
aplikovat jednoduché diagnostické metody pro poznávání osobnosti žáka a aplikovat získaná zjištění do své pedagogické práce |
odhadnout úroveň aspirace žáka a volit vhodné prostředky motivace při realizaci pohybových aktivit |
odhadnout úroveň aspirace žáka a volit vhodné prostředky motivace při realizaci pohybových aktivit |
rozlišit předstartovní, startovní a soutěžní stavy žáků při realizaci pohybových činností výkonového charakteru |
rozlišit předstartovní, startovní a soutěžní stavy žáků při realizaci pohybových činností výkonového charakteru |
aplikovat regulační prostředky na základě posouzení aktuálních psychických stavů žáků |
aplikovat regulační prostředky na základě posouzení aktuálních psychických stavů žáků |
plánovat a realizovat postupy rozvíjení motorických dovedností v souladu s procesem motorického učení |
plánovat a realizovat postupy rozvíjení motorických dovedností v souladu s procesem motorického učení |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
ANDERSEN, M. B. Doing sport psychology. Champaign, IL : Human Kinetics, 2000.
-
KODÝM, M. Psychologie tělesné výchovy: pro studium učitelství na 1. stupni základní školy. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
-
MACÁK, I., HOŠEK, V. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
RYBA, Jiří. Základy psychologie tělesné výchovy a sportu. Hradec Králové : Gaudeamus, 1998.
-
SLEPIČKA, P, HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Praha : Karolinum, 2009.
-
SLEPIČKA, P. Psychologie koučování. Praha: Olympia, 1988.
-
STACKEOVÁ, D. Relaxační techniky ve sportu: [autogenní trénink, dechová cvičení, svalová relaxace]. Praha : Grada, 2011.
-
TOD, D, THATCHER, J., RAHMAN, R., HOLT, N, LEWIS, R. Psychologie sportu. Praha : Grada, 2012.
-
VANĚK, M. Psychologie sportu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
-
WILLIAMS, J. M. Applied sport psychology: personal growth to peak performance. Boston, Mass. McGraw-Hill Higher Education, 2010.
|