Předmět: Pedagogická činnost v malotřídních školách

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogická činnost v malotřídních školách
Kód předmětu USP/S9PCM
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Polách Martin, Mgr. et Mgr.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Specifika vzdělávání v malotřídní škole, její limity a pozitiva, legislativní ukotvení. - Tradiční didaktické prostředky v kurikulu malotřídní školy. - Inovativní didaktické prostředky diferenciace a individualizace v kurikulu malotřídní školy. - Principy inkluzivní pedagogiky v praxi malotřídních škol. - Didaktické prostředky rozvíjející žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané v prostředí malotřídních škol. - Spolupráce obce s malotřídní školou. - Učitel malotřídní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
legislativní ukotvení malotřídních škol
legislativní ukotvení malotřídních škol
didaktické prostředky v kurikulu malotřídní školy
didaktické prostředky v kurikulu malotřídní školy
principy inkluze v praxi malotřídní školy
principy inkluze v praxi malotřídní školy
význam spolupráce s obcí a zřizovatelem školy
význam spolupráce s obcí a zřizovatelem školy
role učitele malotřídní školy
role učitele malotřídní školy
Odborné dovednosti
popsat specifika malotřídní školy
popsat specifika malotřídní školy
vymezit didaktické prostředky pro diferenciaci a individualizaci v kurikulu malotřídní školy
vymezit didaktické prostředky pro diferenciaci a individualizaci v kurikulu malotřídní školy
využívat didaktické prostředky v principu inkluzivní pedagogiky
využívat didaktické prostředky v principu inkluzivní pedagogiky
navrhnout možnosti spolupráce školy s obcí
navrhnout možnosti spolupráce školy s obcí
popsat specifika učitele na malotřídní škole
popsat specifika učitele na malotřídní škole
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • DUCHOVIČOVÁ, J. Aspekty difereciácie v edukácii nadaných žiakov. Nitra : PFUKF v Nitre, 2007.
  • POLECHOVÁ, P. Jak se dělá ?Škola pro všechny?. Kladno : Aisis, 2005.
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007.
  • TRNKOVÁ, K., KNOTOVÁ, D., CHALOUPKOVÁ, L. Malotřídní školy v České republice. Brno : Paido, 2010.
  • VOMÁČKA, J. Málotřídní školy. Liberec : Technická univerzita, 1995.
  • ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha : Grada, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr