Vyučující
|
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Cabák Daniel, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Psychologické aspekty z pohledu učitele i žáka. - Popis vybrané situace z pedagogické praxe. - Skupinová diskuse jako prostředek analýzy problému. - Analýza problému, hledání prvotních příčin vzniklé situace a empatii směřované k žákovi, jehož se situace týkala.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
multidimenzionální chápání pedagogických situací |
multidimenzionální chápání pedagogických situací |
aspekty pedagogických situací z pohledu pedagogiky a psychologie |
aspekty pedagogických situací z pohledu pedagogiky a psychologie |
význam integrace pedagogického a psychologického pohledu na pedagogické situace |
význam integrace pedagogického a psychologického pohledu na pedagogické situace |
školní kázeň a nekázeň |
školní kázeň a nekázeň |
odměna a trest ve školním prostředí |
odměna a trest ve školním prostředí |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat multidimenzionální pohled na pedagogické situace |
uplatňovat multidimenzionální pohled na pedagogické situace |
popsat věcně a nezaujatě situaci z vlastní pedagogické praxe |
popsat věcně a nezaujatě situaci z vlastní pedagogické praxe |
analyzovat a reflektovat pedagogickou situaci z vlastní pedagogické praxe |
analyzovat a reflektovat pedagogickou situaci z vlastní pedagogické praxe |
volit vhodné postupy pro řešení vzniklých pedagogických situací |
volit vhodné postupy pro řešení vzniklých pedagogických situací |
vést a podporovat diskusi a argumentuje vlastní názory a návrhy řešení pedagogických situací |
vést a podporovat diskusi a argumentuje vlastní názory a návrhy řešení pedagogických situací |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sebereflexe |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Sebereflexe |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele.. Praha : Portál, 2003.
-
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007.
-
LAZAROVÁ, B. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno : Paido, 2008.
-
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha : Portál, 2013.
-
NOVÁČKOVÁ, J. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž : Spirála, 2008.
-
VACÍNOVÁ, M., LANGOVÁ, M. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2007.
|