Předmět: Psychologické aspekty reflektované pedagogické praxe v profesním portfoliu

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Psychologické aspekty reflektované pedagogické praxe v profesním portfoliu
Kód předmětu USP/S9PAP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Cabák Daniel, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
- Psychologické aspekty z pohledu učitele i žáka. - Popis vybrané situace z pedagogické praxe. - Skupinová diskuse jako prostředek analýzy problému. - Analýza problému, hledání prvotních příčin vzniklé situace a empatii směřované k žákovi, jehož se situace týkala.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
multidimenzionální chápání pedagogických situací
multidimenzionální chápání pedagogických situací
aspekty pedagogických situací z pohledu pedagogiky a psychologie
aspekty pedagogických situací z pohledu pedagogiky a psychologie
význam integrace pedagogického a psychologického pohledu na pedagogické situace
význam integrace pedagogického a psychologického pohledu na pedagogické situace
školní kázeň a nekázeň
školní kázeň a nekázeň
odměna a trest ve školním prostředí
odměna a trest ve školním prostředí
Odborné dovednosti
uplatňovat multidimenzionální pohled na pedagogické situace
uplatňovat multidimenzionální pohled na pedagogické situace
popsat věcně a nezaujatě situaci z vlastní pedagogické praxe
popsat věcně a nezaujatě situaci z vlastní pedagogické praxe
analyzovat a reflektovat pedagogickou situaci z vlastní pedagogické praxe
analyzovat a reflektovat pedagogickou situaci z vlastní pedagogické praxe
volit vhodné postupy pro řešení vzniklých pedagogických situací
volit vhodné postupy pro řešení vzniklých pedagogických situací
vést a podporovat diskusi a argumentuje vlastní názory a návrhy řešení pedagogických situací
vést a podporovat diskusi a argumentuje vlastní názory a návrhy řešení pedagogických situací
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Sebereflexe
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Sebereflexe
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele.. Praha : Portál, 2003.
  • LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007.
  • LAZAROVÁ, B. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno : Paido, 2008.
  • MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha : Portál, 2013.
  • NOVÁČKOVÁ, J. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž : Spirála, 2008.
  • VACÍNOVÁ, M., LANGOVÁ, M. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr