Vyučující
|
-
Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
- Tvorba matematických úloh a testů pro žáky primárního vzdělávání (podle stanovené specifikace rozvíjení myšlenkových procesů), jejich řešení a způsoby hodnocení. - Ukázky matematických úloh a metod jejich řešení v kontextu nadnárodních a národních měření. - Specifika práce s nadanými dětmi v matematice. - Matematické soutěže na 1. stupni ZŠ (celostátní, oblastní), způsoby administrace, specifika pravidel. - Typologie didaktických her v matematice a jejich význam pro rozvoj matematických kompetencí žáků primárního vzdělávání. - Tvorba a kritické hodnocení matematických didaktických materiálů - zahraniční a alternativní vzdělávací projekty v matematice. - Užití prostředků ICT ve výuce primární matematiky, didaktické softwarové programy pro podporu výuky matematiky a kritéria jeho hodnocení především z hlediska kvality (matematická odbornost a didaktická korektnost).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
konkretizovat základní složky matematické gramotnosti |
konkretizovat základní složky matematické gramotnosti |
popsat význam statisticky zaměřených matematických úloh pro učení se matematice |
popsat význam statisticky zaměřených matematických úloh pro učení se matematice |
vysvětlit význam úloh rozvíjející finanční gramotnost |
vysvětlit význam úloh rozvíjející finanční gramotnost |
komplexně vysvětlit užití matematických úloh s akcentem na slovní úlohy zaměřené na finanční gramotnost ve vyučování matematice |
komplexně vysvětlit užití matematických úloh s akcentem na slovní úlohy zaměřené na finanční gramotnost ve vyučování matematice |
charakterizovat kritéria úloh zaměřených na analýzu dat a zhodnocení míry pravděpodobnosti |
charakterizovat kritéria úloh zaměřených na analýzu dat a zhodnocení míry pravděpodobnosti |
Odborné dovednosti |
---|
řešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlení |
řešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlení |
stanovit základní faktory kognitivní gramotnosti |
stanovit základní faktory kognitivní gramotnosti |
užívat rozličné strategie při řešení úloh zaměřených na finanční gramotnost |
užívat rozličné strategie při řešení úloh zaměřených na finanční gramotnost |
navrhnout a vyřešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlen žáků |
navrhnout a vyřešit úlohy zaměřené na kombinatorické myšlen žáků |
navrhnout úrovně kombinatoricky zaměřených matematických úloh |
navrhnout úrovně kombinatoricky zaměřených matematických úloh |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
BLAŽKOVÁ, R., VAŇUROVÁ, M. Charakteristika nadaného žáka s poruchou učení z hlediska matematických úloh. In: Matematické vzdělávání v kontextu proměn primární školy. Olomouc : Univerzita Palackého, 2010.
-
HEJNÝ, M., HOUFKOVÁ, J., JIROTKOVÁ, D., MANDÍKOVÁ, D. a kol. Úlohy pro první stupeň základního vzdělávaní. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011.
-
KREJČOVÁ, E. Hry a matematika na 1. stupni základní školy. Praha : SPN, 2009.
|