Předmět: Koordinátor primární prevence na ZŠ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Koordinátor primární prevence na ZŠ
Kód předmětu USP/S9KPP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Východiska realizace školní prevence. - Charakteristika primární prevence. - Vymezení sociálně patologických jevů. - Dokumenty určující realizaci školní prevence. - Podmínky pro úspěšnou realizaci školní prevence, klima školy, školní preventivní strategie, školní řád. - Struktura školní prevence. - Výchova žáků v rámci výuky konkrétních předmětů. - Výchova žáků mimo základní výuku. - Vzdělávání a spolupráce pedagogů i ostatních zaměstnanců.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
vymezení pojmu primární prevence
vymezení pojmu primární prevence
znalost legislativy a dokumentace pro realizaci primární prevence ve školách
znalost legislativy a dokumentace pro realizaci primární prevence ve školách
struktura školní prevence
struktura školní prevence
možnosti spolupráce s ostatními učiteli a odborníky na danou problematiku
možnosti spolupráce s ostatními učiteli a odborníky na danou problematiku
výchovné aspekty v primární prevenci
výchovné aspekty v primární prevenci
Odborné dovednosti
vymezit pozici koordinátora prevence v rámci primární prevence
vymezit pozici koordinátora prevence v rámci primární prevence
popsat podmínky pro realizaci školní prevence
popsat podmínky pro realizaci školní prevence
analyzovat vybrané preventivní aktivity realizované v základních školách
analyzovat vybrané preventivní aktivity realizované v základních školách
navrhnout aktivity pro podporu primární prevence v praxi základní školy
navrhnout aktivity pro podporu primární prevence v praxi základní školy
zpracovat prezentaci na vybrané téma z oblasti práce koordinátora prevence
zpracovat prezentaci na vybrané téma z oblasti práce koordinátora prevence
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997.
  • LIBA, J. Zdravie, drogy a drogová závislosť. Terminologické a výkladové minimum. Prešov : MC, 2001.
  • NEŠPOR, K., CSÉMY, L. Alkohol, drogy a vaše děti - Jak problémům předcházet, jak je rozpoznávat, jak je zvládat. Praha : Sportpropag, a.s., 1992.
  • NEŠPOR, K., CSÉMY, L. Zásady efektivní prevence. Praha : Sportpropag, a.s., 1999.
  • NEŠPOR, K. Slovník prevence problémů působených návykovými látkami: pro rodiče a pedagogy. Praha : Fortuna, 1997.
  • ONDREJKOVIČ, P., POLIAKOVÁ, E. a kol. Protidrogová výchova. Bratislava : VEDA, 1999.
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha : Portál, 1995.
  • STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno : MSD, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr