Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Historie vlivu člověka na přírodu, krajinu a životní prostředí. - Složky životního prostředí a základní přírodní zdroje Země: popis a význam. Význam poznávání přírodních zákonitostí, jejich aplikace. - Péče o vodu, rozdělení vod; znečišťující látky ve vodách, úprava pitné vody. - Čištění odpadních vod. - Ochrana ovzduší: nejvýznamnější znečisťující látky, skleníkové plyny, látky narušující ozonovou vrstvu; smogové situace. - Ochrana půdy: znečištění a znehodnocení půd, metody sanace půdní kontaminace. - Odpadové hospodářství: základní pojmy, předcházení vzniku odpadů, materiálové a energetické využívání odpadů, biologické odpady a možnosti jejich využití, odstraňování odpadů spalováním a skládkováním. - Zdroje energie: popis, obnovitelné a neobnovitelné zdroje, ekologické aspekty jejich využívání. - Vliv průmyslové činnosti na životní prostředí; příklady negativního vlivu průmyslových sloučenin. - Vliv zemědělství a vliv dopravy na životní prostředí. - Ochrana biodiversity: nejvýznamnější ekosystémy střední Evropy. Ochrana lesních ekosystémů. - Ochrana ekosystémů luk a pastvin. Ochrana ekosystémů skal a stepí. - Ochrana ekosystémů vod a mokřadních ekosystémů. - Ochrana krajiny; retenční schopnosti krajiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
znalosti z oblasti ochrany životního prostředí a základní povědomí o ochraně ekosystémů. |
znalosti z oblasti ochrany životního prostředí a základní povědomí o ochraně ekosystémů. |
popsat historii vlivu člověka na přírodu, krajinu a životní prostředí |
popsat historii vlivu člověka na přírodu, krajinu a životní prostředí |
vyjmenovat a popsat obnovitelné a neobnovitelné zdroje |
vyjmenovat a popsat obnovitelné a neobnovitelné zdroje |
definovat odpadové hospodářství a popsat způsoby předcházení vzniku odpadů |
definovat odpadové hospodářství a popsat způsoby předcházení vzniku odpadů |
komplexně vysvětlit způsoby ochrany životního prostředí |
komplexně vysvětlit způsoby ochrany životního prostředí |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout vyučovací hodinu na téma ochrany životního prostředí |
navrhnout vyučovací hodinu na téma ochrany životního prostředí |
analyzovat text zabývající se environmentální problematikou |
analyzovat text zabývající se environmentální problematikou |
zhodnotit význam ochrany životního prostředí |
zhodnotit význam ochrany životního prostředí |
spolupracovat na skupinovém projektu na téma ochrany životního prostředí |
spolupracovat na skupinovém projektu na téma ochrany životního prostředí |
vyhledat informace o možnostech ochrany životního prostředí z odborného textu |
vyhledat informace o možnostech ochrany životního prostředí z odborného textu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
HERČÍK M. 111 otázek a odpovědí o životním prostředí. Ostrava : Montanex, 2007.
-
KOTOVICOVÁ, J. a kol. Ochrana životního prostředí. Brno : Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2009.
-
PRIMACK, R. B., KINDLMANN, P.; JERSÁKOVÁ J. Úvod do biologie ochrany přírody. Praha : Portál, 2011.
|