Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Základní terminologie v problematice - opakování. - Očekávání učitelů od spolupráce s rodiči a rodinami svých žáků. - Očekávání rodičů od školy a učitelů svých dětí. - Sebereflexe učitele ve spolupráci s rodiči. - Příklady dobré praxe ve spolupráci školy a rodiny - návštěva v konkrétní ZŠ a analýza zkušeností. - Status současného učitele - názory, zkušenosti, důvody, návrhy na řešení. - Typy rodičů podle kvalit rodičovského chování ve vztahu k dítěti a škole - způsoby jednání s nimi. - Rodič jako participant na domácí přípravě žáka v primárním vzdělávání. - Spolupráce s "nespolupracujícími" rodiči. - Rodičovská schůzka a možnosti její realizace. - Reflexe názorů veřejnosti na školu a učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
vysvětlit základní terminologii ve vztahu spolupráce rodiny a školy |
vysvětlit základní terminologii ve vztahu spolupráce rodiny a školy |
charakterizovat základní koncepty strukturující spolupráci rodiny a školy |
charakterizovat základní koncepty strukturující spolupráci rodiny a školy |
charakterizovat význam rodičovského zapojení v souvislosti s výstupy žáků |
charakterizovat význam rodičovského zapojení v souvislosti s výstupy žáků |
komplexně vysvětlit reálné problémy ve spolupráci rodiny a školy |
komplexně vysvětlit reálné problémy ve spolupráci rodiny a školy |
navrhnout řešení problémů ve vztahu spolupráce rodiny a školy |
navrhnout řešení problémů ve vztahu spolupráce rodiny a školy |
Odborné dovednosti |
---|
uplatnit individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám |
uplatnit individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám |
zvolit výběr takového typu spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny |
zvolit výběr takového typu spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny |
identifikovat bariéry, které zabraňují efektivní spolupráci a komunikaci |
identifikovat bariéry, které zabraňují efektivní spolupráci a komunikaci |
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné |
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné |
stanovit strategie vhodného působení na rodiče |
stanovit strategie vhodného působení na rodiče |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
BÚGELOVÁ, T. Riaditeľ, učiteľ, rodič a ako si spríjemniť komunikáciu.. Prešov : Metodicko-pedagogické centrum, 2005.
-
ČAPEK, R. Učitel a rodič. Spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha : Grada Publishing, 2013.
-
FEŘTEK, T. Rodiče vítáni. Praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. Praha : Yinachi, 2011.
-
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2007.
-
LAŽOVÁ, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči. Praha : Portál, 2013.
-
ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy ? hledání dialogu. In KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika.. Praha : Portál, 2001.
-
ŠTECH, S. 2004. Angažovanost rodičů ve školní socializaci dětí. Pedagogika. roč. LIV, 2004.
|