Předmět: Škola a rodina

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Škola a rodina
Kód předmětu USP/S8SR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Základní terminologie v problematice - opakování. - Očekávání učitelů od spolupráce s rodiči a rodinami svých žáků. - Očekávání rodičů od školy a učitelů svých dětí. - Sebereflexe učitele ve spolupráci s rodiči. - Příklady dobré praxe ve spolupráci školy a rodiny - návštěva v konkrétní ZŠ a analýza zkušeností. - Status současného učitele - názory, zkušenosti, důvody, návrhy na řešení. - Typy rodičů podle kvalit rodičovského chování ve vztahu k dítěti a škole - způsoby jednání s nimi. - Rodič jako participant na domácí přípravě žáka v primárním vzdělávání. - Spolupráce s "nespolupracujícími" rodiči. - Rodičovská schůzka a možnosti její realizace. - Reflexe názorů veřejnosti na školu a učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
vysvětlit základní terminologii ve vztahu spolupráce rodiny a školy
vysvětlit základní terminologii ve vztahu spolupráce rodiny a školy
charakterizovat základní koncepty strukturující spolupráci rodiny a školy
charakterizovat základní koncepty strukturující spolupráci rodiny a školy
charakterizovat význam rodičovského zapojení v souvislosti s výstupy žáků
charakterizovat význam rodičovského zapojení v souvislosti s výstupy žáků
komplexně vysvětlit reálné problémy ve spolupráci rodiny a školy
komplexně vysvětlit reálné problémy ve spolupráci rodiny a školy
navrhnout řešení problémů ve vztahu spolupráce rodiny a školy
navrhnout řešení problémů ve vztahu spolupráce rodiny a školy
Odborné dovednosti
uplatnit individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám
uplatnit individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám
zvolit výběr takového typu spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny
zvolit výběr takového typu spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny
identifikovat bariéry, které zabraňují efektivní spolupráci a komunikaci
identifikovat bariéry, které zabraňují efektivní spolupráci a komunikaci
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné
stanovit strategie vhodného působení na rodiče
stanovit strategie vhodného působení na rodiče
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • BÚGELOVÁ, T. Riaditeľ, učiteľ, rodič a ako si spríjemniť komunikáciu.. Prešov : Metodicko-pedagogické centrum, 2005.
  • ČAPEK, R. Učitel a rodič. Spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha : Grada Publishing, 2013.
  • FEŘTEK, T. Rodiče vítáni. Praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. Praha : Yinachi, 2011.
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2007.
  • LAŽOVÁ, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči. Praha : Portál, 2013.
  • ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy ? hledání dialogu. In KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika.. Praha : Portál, 2001.
  • ŠTECH, S. 2004. Angažovanost rodičů ve školní socializaci dětí. Pedagogika. roč. LIV, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr