Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní terminologie. - Integrace, segregace, inkluze. - Legislativní zakotvení. - Specifika přístupů k dětem s mentálním postižením na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem se zrakovým postižením na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem se sluchovým postižením na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem se somatickým postižením na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem se specifickými poruchami učení na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem s narušenou komunikační schopností na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem s kombinovaným handicapem na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem ze sociálně znevýhodněného, nepodnětného a kulturně odlišného prostředí na prvním stupni ZŠ. - Instituce pedagogického poradenství a péče.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
popsat oblasti speciální pedagogiky |
popsat oblasti speciální pedagogiky |
definovat stěžejní speciálně pedagogické pojmy |
definovat stěžejní speciálně pedagogické pojmy |
charakterizovat specifika v přístupu k žákům s různými druhy postižení nebo znevýhodněními |
charakterizovat specifika v přístupu k žákům s různými druhy postižení nebo znevýhodněními |
popsat systém poradenství v ČR |
popsat systém poradenství v ČR |
popsat systém inkluzivního vzdělávání v ČR |
popsat systém inkluzivního vzdělávání v ČR |
Odborné dovednosti |
---|
použít odborné pojmy z oblasti speciální pedagogiky |
použít odborné pojmy z oblasti speciální pedagogiky |
zhodnotit a analyzovat systém speciálně pedagogické péče v České republice |
zhodnotit a analyzovat systém speciálně pedagogické péče v České republice |
navrhnout model specifického přístupu k integrovaným žákům v primárním vzdělávání |
navrhnout model specifického přístupu k integrovaným žákům v primárním vzdělávání |
vytvořit aktivity pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v primárním vzdělávání |
vytvořit aktivity pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v primárním vzdělávání |
ověřit a evaluovat aktivity pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v praxi |
ověřit a evaluovat aktivity pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Známkou |
Písemná zkouška |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Vyhláška 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
-
Vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se specifickými potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
-
LECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010.
-
MICHALÍK, J. Škola pro všechny, aneb Integrace je když. Vsetín : ZŠ Integra, 2002.
-
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : Univerzita Palackého, 1999.
-
MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : UP, 2004.
-
RŮŽIČKOVÁ, V. (Ed.). Integrace zrakově a kombinovaně postižených žáků. Olomouc : UP, 2007.
-
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi: Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha : Grada, 2012.
-
VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004.
-
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005.
-
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004.
|