Předmět: Speciální pedagogika pro učitele primárního vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Speciální pedagogika pro učitele primárního vzdělávání
Kód předmětu USP/S8SPU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Základní terminologie. - Integrace, segregace, inkluze. - Legislativní zakotvení. - Specifika přístupů k dětem s mentálním postižením na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem se zrakovým postižením na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem se sluchovým postižením na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem se somatickým postižením na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem se specifickými poruchami učení na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem s narušenou komunikační schopností na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem s kombinovaným handicapem na prvním stupni ZŠ. - Specifika přístupů k dětem ze sociálně znevýhodněného, nepodnětného a kulturně odlišného prostředí na prvním stupni ZŠ. - Instituce pedagogického poradenství a péče.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
popsat oblasti speciální pedagogiky
popsat oblasti speciální pedagogiky
definovat stěžejní speciálně pedagogické pojmy
definovat stěžejní speciálně pedagogické pojmy
charakterizovat specifika v přístupu k žákům s různými druhy postižení nebo znevýhodněními
charakterizovat specifika v přístupu k žákům s různými druhy postižení nebo znevýhodněními
popsat systém poradenství v ČR
popsat systém poradenství v ČR
popsat systém inkluzivního vzdělávání v ČR
popsat systém inkluzivního vzdělávání v ČR
Odborné dovednosti
použít odborné pojmy z oblasti speciální pedagogiky
použít odborné pojmy z oblasti speciální pedagogiky
zhodnotit a analyzovat systém speciálně pedagogické péče v České republice
zhodnotit a analyzovat systém speciálně pedagogické péče v České republice
navrhnout model specifického přístupu k integrovaným žákům v primárním vzdělávání
navrhnout model specifického přístupu k integrovaným žákům v primárním vzdělávání
vytvořit aktivity pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v primárním vzdělávání
vytvořit aktivity pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v primárním vzdělávání
ověřit a evaluovat aktivity pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v praxi
ověřit a evaluovat aktivity pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Známkou
Písemná zkouška
Známkou
Doporučená literatura
  • Vyhláška 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
  • Vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se specifickými potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
  • LECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010.
  • MICHALÍK, J. Škola pro všechny, aneb Integrace je když. Vsetín : ZŠ Integra, 2002.
  • MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : Univerzita Palackého, 1999.
  • MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : UP, 2004.
  • RŮŽIČKOVÁ, V. (Ed.). Integrace zrakově a kombinovaně postižených žáků. Olomouc : UP, 2007.
  • ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi: Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha : Grada, 2012.
  • VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004.
  • VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005.
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr