Vyučující
|
-
Píšová Markéta, Mgr.
-
Lebloch Břetislav, Mgr.
-
Bernatíková Michaela, Mgr.
-
Fenyková Petra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání s důrazem na koncept STEM. - Didaktické strategie v konceptu STEM. - Aplikace konceptu STEM v podmínkách prvního stupně základní školy. - Úvod do zpracování měření. - Měření rozměrů, hmotnosti a času. - Elektrické obvody a měření elektrických veličin. - Práce, energie a výkon. - Stanovování obsahu dusíku, fosforu a draslíku ve vodě a v půdě. - Mikroskopie nálevníků. - Mikroskopie a tepelná odolnost koliformních bakterií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
definovat jednotlivé metody měření |
definovat jednotlivé metody měření |
popsat části mikroskopu |
popsat části mikroskopu |
charakterizovat koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání |
charakterizovat koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání |
charakterizovat koncept STEM (STEAM, STREAM) |
charakterizovat koncept STEM (STEAM, STREAM) |
vyjmenovat a popsat specifické organizační formy a výukové metody vhodné pro aplikaci konceptu STEM |
vyjmenovat a popsat specifické organizační formy a výukové metody vhodné pro aplikaci konceptu STEM |
Odborné dovednosti |
---|
provést měření rozměrů, hmotnosti a času |
provést měření rozměrů, hmotnosti a času |
pracovat s mikroskopem (vytvořit preparát, nastavit mikroskop, vytvořit záznamový arch apod.) |
pracovat s mikroskopem (vytvořit preparát, nastavit mikroskop, vytvořit záznamový arch apod.) |
navrhnout a realizovat aktivity v konceptu STEM |
navrhnout a realizovat aktivity v konceptu STEM |
navrhout vhodné didaktické strategie pro realizaci aktivit v duchu BOV (např. vytvořit komiks, vytvořit model apod.) |
navrhout vhodné didaktické strategie pro realizaci aktivit v duchu BOV (např. vytvořit komiks, vytvořit model apod.) |
spolupracovat ve skupině |
spolupracovat ve skupině |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Laborování |
Laborování |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Dostál, J., & Kožuchová, M. Badatelský přístup v technickém vzdělávání: teorie a výzkum.. Univerzita Palackého v Olomouci., 2016. ISBN 9788024452388.
-
Dostál, J., Hašková, A., Kožuchová, M., Kropáč, J., Ďuriš, M., & Honzíková, J. Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn.. Univerzita Palackého v Olomouci., 2017.
-
Flinn, E., & Mulligan, A. The primary STEM ideas book: engaging classroom activities combining mathematics, science and D&T.. Routledge, Taylor & Francis Group., 2019.
-
HODEK, P., PÁCA, J., ŠULC, M. Laboratorní cvičení z biologie a biochemie mikroorganismů. Praha : Karolinum, 2009.
-
JÁCHIM, F., TESAŘ, J. Seminář a praktikum z fyziky pro 2. stupeň SPN. Praha : SPN, 2001.
-
KRAUS, I. Dějiny evropských objevů a vynálezů. Praha : Academia, 2001.
-
KRAUS, I. Fyzika od Thaléta k Newtonovi. Praha : Academia, 2007.
|