Předmět: Přírodovědné praktikum

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Přírodovědné praktikum
Kód předmětu USP/S8PPR
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Píšová Markéta, Mgr.
  • Lebloch Břetislav, Mgr.
  • Bernatíková Michaela, Mgr.
  • Fenyková Petra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání s důrazem na koncept STEM. - Didaktické strategie v konceptu STEM. - Aplikace konceptu STEM v podmínkách prvního stupně základní školy. - Úvod do zpracování měření. - Měření rozměrů, hmotnosti a času. - Elektrické obvody a měření elektrických veličin. - Práce, energie a výkon. - Stanovování obsahu dusíku, fosforu a draslíku ve vodě a v půdě. - Mikroskopie nálevníků. - Mikroskopie a tepelná odolnost koliformních bakterií.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
definovat jednotlivé metody měření
definovat jednotlivé metody měření
popsat části mikroskopu
popsat části mikroskopu
charakterizovat koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání
charakterizovat koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání
charakterizovat koncept STEM (STEAM, STREAM)
charakterizovat koncept STEM (STEAM, STREAM)
vyjmenovat a popsat specifické organizační formy a výukové metody vhodné pro aplikaci konceptu STEM
vyjmenovat a popsat specifické organizační formy a výukové metody vhodné pro aplikaci konceptu STEM
Odborné dovednosti
provést měření rozměrů, hmotnosti a času
provést měření rozměrů, hmotnosti a času
pracovat s mikroskopem (vytvořit preparát, nastavit mikroskop, vytvořit záznamový arch apod.)
pracovat s mikroskopem (vytvořit preparát, nastavit mikroskop, vytvořit záznamový arch apod.)
navrhnout a realizovat aktivity v konceptu STEM
navrhnout a realizovat aktivity v konceptu STEM
navrhout vhodné didaktické strategie pro realizaci aktivit v duchu BOV (např. vytvořit komiks, vytvořit model apod.)
navrhout vhodné didaktické strategie pro realizaci aktivit v duchu BOV (např. vytvořit komiks, vytvořit model apod.)
spolupracovat ve skupině
spolupracovat ve skupině
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Laborování
Laborování
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Dostál, J., & Kožuchová, M. Badatelský přístup v technickém vzdělávání: teorie a výzkum.. Univerzita Palackého v Olomouci., 2016. ISBN 9788024452388.
  • Dostál, J., Hašková, A., Kožuchová, M., Kropáč, J., Ďuriš, M., & Honzíková, J. Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn.. Univerzita Palackého v Olomouci., 2017.
  • Flinn, E., & Mulligan, A. The primary STEM ideas book: engaging classroom activities combining mathematics, science and D&T.. Routledge, Taylor & Francis Group., 2019.
  • HODEK, P., PÁCA, J., ŠULC, M. Laboratorní cvičení z biologie a biochemie mikroorganismů. Praha : Karolinum, 2009.
  • JÁCHIM, F., TESAŘ, J. Seminář a praktikum z fyziky pro 2. stupeň SPN. Praha : SPN, 2001.
  • KRAUS, I. Dějiny evropských objevů a vynálezů. Praha : Academia, 2001.
  • KRAUS, I. Fyzika od Thaléta k Newtonovi. Praha : Academia, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr