Předmět: Mediální výchova

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Mediální výchova
Kód předmětu USP/S8MV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Mediální gramotnost jako součást funkční gramotnosti dítěte mladšího školního věku. - Mediální pedagogika - koncepty, témata a problémy. - Žákovské prekoncepty médií, diagnostika a reflexe afektivní dimenze prekonceptů. - Typy mediálních obsahů. Funkce médií. - Regulace a autoregulace médií. - Média a zábava, média a reklama v životě dítěte mladšího školního věku. - Média jako edukační nástroj v primárním vzdělávání. - Prohloubení komunikační výchovy dítěte v primárním vzdělávání. Porozumění masové komunikaci. - Práce se stereotypy v masové komunikaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Projekce (statická, dynamická), Analýza prezentace, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat pojem mediální gramotnost
definovat pojem mediální gramotnost
popisat co jsou média a jaké jsou funkce médií
popisat co jsou média a jaké jsou funkce médií
popsat jakou roli hrají reklamy z pohledu dítěte mladšího
popsat jakou roli hrají reklamy z pohledu dítěte mladšího
reklamy současnosti
reklamy současnosti
definovat problematiku fake news
definovat problematiku fake news
Odborné dovednosti
identifikovat cíl reklamy současnosti
identifikovat cíl reklamy současnosti
intrepretovat tempo růstu a generování dat současnosti
intrepretovat tempo růstu a generování dat současnosti
aplikovat problematiku fake news z pohledu sociálních sítí
aplikovat problematiku fake news z pohledu sociálních sítí
popsat hrozby a trendy využívání sociálních sítí
popsat hrozby a trendy využívání sociálních sítí
vymezit pojem mediální gramotnost
vymezit pojem mediální gramotnost
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Analýza prezentace
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • BÍNA, D. Literární komunikace v multimediální době. České Budějovice, 2009.
  • MIČIENKA, M. - JIRÁK, J. a kol. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007.
  • MIČIENKA, M., JIRÁK, J. Rozumět médiím: základy mediální výchovy pro učitele. Praha, 2006.
  • NIKLESOVÁ, E. Mediální gramotnost a mediální výchova. České Budějovice, 2010.
  • ŠEĎOVÁ, K. Děti a rodiče před televizí: rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr