Předmět: Metody kvalitativního pedagogického výzkumu

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Metody kvalitativního pedagogického výzkumu
Kód předmětu USP/S8MPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Najvar Petr, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Postupy při výzkumu. - Úloha výzkumného projektu. - Typická témata výzkumu. - Přístup do terénu. - Výzkumné metody - participační pozorování, nestrukturované interview, narativní metoda (životní příběh), obsahová analýza produktů člověka. - Sběr dat - typy záznamů, nahrávání, protokoly. - Normy kvality kvalitativního výzkumu. - Etická stránka kvalitativního výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 28 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno
Nespecifikováno
Výsledky učení
způsoby a techniky sběru kvalitativních dat
způsoby a techniky sběru kvalitativních dat
metodologické důsledky kvalitativní povahy dat
metodologické důsledky kvalitativní povahy dat
otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování
otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování
postupy narativní analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy
postupy narativní analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy
reportování výsledků analýzy dat v kvalitativním výzkumu
reportování výsledků analýzy dat v kvalitativním výzkumu
Odborné dovednosti
zhodnotit kriticky postup analýzy kvalitativních dat prezentovaný v odborném textu
zhodnotit kriticky postup analýzy kvalitativních dat prezentovaný v odborném textu
vytvořit a obhájit design sběru kvalitativních dat
vytvořit a obhájit design sběru kvalitativních dat
vyjmenovat pět možných přístupů k analýze kvalitativních dat
vyjmenovat pět možných přístupů k analýze kvalitativních dat
provést analýzu kvalitativních dat postupy obsahové analýzy
provést analýzu kvalitativních dat postupy obsahové analýzy
zformulovat zprávu o realizované kvalitativní badatelské aktivitě
zformulovat zprávu o realizované kvalitativní badatelské aktivitě
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Známkou
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Známkou
Doporučená literatura
  • GAVORA, P. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava : Vydavateľstvo Univerzity Komenského, 2007.
  • HENDL, J. Kvalitatívní výzkum. Praha : Portál, 2005.
  • PLICHTOVÁ, J. Metódy sociálnej psychológie zblízka. Bratislava : Média, 2002.
  • SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, 2005.
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Bozkovice : Nakladatelství Albert, 1999.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr