Předmět: Didaktika hudební výchovy s praxí 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika hudební výchovy s praxí 2
Kód předmětu USP/S8DH2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Poslechové činnosti a postupy při formování osobnosti žáka hudbou. - Rytmické, harmonické a tonální cítění žáka v primárním vzdělávání. - Integrace vzdělávacích obsahů dalších předmětů v hudební výchově. - Diagnostika hudebnosti dětí, hudební nadání a poruchy hudebnosti u dětí. - Integrativní pojetí folkloru v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Výchovné koncerty jako strategie rozvoje hudebního poznávání žáka 1 stupně ZŠ. - Specifika hodnocení a možnosti reflexe z pohledu vyučování hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. - Umění a jeho poslání ve struktuře poznávání žáka 1. stupně ZŠ. - Příprava a realizace modelových hodin - procvičování, zdokonalování. - Příprava, realizace a analýza působení studenta na základní škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální práce studentů, Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
principů poslechových činností při formování osobnosti žáka hudbou
principů poslechových činností při formování osobnosti žáka hudbou
principů rytmického, harmonického a tonálního cítění žáka 1. stupně ZŠ
principů rytmického, harmonického a tonálního cítění žáka 1. stupně ZŠ
integrativních postupů při uplatňování mezipředmětových vztahů v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
integrativních postupů při uplatňování mezipředmětových vztahů v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
specifických postupů hodnocení v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
specifických postupů hodnocení v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
pozice umění a jeho poslání ve struktuře poznávání žáka 1. stupně ZŠ
pozice umění a jeho poslání ve struktuře poznávání žáka 1. stupně ZŠ
Odborné dovednosti
aplikovat princip komplexního pojetí hudebních činností v přípravě na výuku
aplikovat princip komplexního pojetí hudebních činností v přípravě na výuku
zvolit optimální prostředek k diagnostikování hudebnosti žáka 1. stupně ZŠ
zvolit optimální prostředek k diagnostikování hudebnosti žáka 1. stupně ZŠ
samostatně užívat hodnotící postupy vhodné pro hudební výchovu na 1. stupni ZŠ
samostatně užívat hodnotící postupy vhodné pro hudební výchovu na 1. stupni ZŠ
navrhnout postup při plánování či program výchovného koncertu pro žáky 1. stupně ZŠ
navrhnout postup při plánování či program výchovného koncertu pro žáky 1. stupně ZŠ
posoudit vlastní postupy při plánování a realizaci výukové jednotky
posoudit vlastní postupy při plánování a realizaci výukové jednotky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Exkurze
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami. Praha : Portál, 2013.
  • PAYNEOVÁ, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 2011.
  • PECHÁČEK, S., VÁŇOVÁ, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Praha : Karolinum, 2006.
  • SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha : Karolinum, 2013.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha : Portál, 2011.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou pro děti a mládež. Praha : Portál, 2011.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A., BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace: zpěvník pro děti předškolního a školního věku. Praha : Portál, 2000.
  • ZELEIOVÁ, J. Muzikoterapie. Východiska, koncepty, principy a praxe. Praha : Portál, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr