Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Poslechové činnosti a postupy při formování osobnosti žáka hudbou. - Rytmické, harmonické a tonální cítění žáka v primárním vzdělávání. - Integrace vzdělávacích obsahů dalších předmětů v hudební výchově. - Diagnostika hudebnosti dětí, hudební nadání a poruchy hudebnosti u dětí. - Integrativní pojetí folkloru v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Výchovné koncerty jako strategie rozvoje hudebního poznávání žáka 1 stupně ZŠ. - Specifika hodnocení a možnosti reflexe z pohledu vyučování hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. - Umění a jeho poslání ve struktuře poznávání žáka 1. stupně ZŠ. - Příprava a realizace modelových hodin - procvičování, zdokonalování. - Příprava, realizace a analýza působení studenta na základní škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální práce studentů, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 14 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
principů poslechových činností při formování osobnosti žáka hudbou |
principů poslechových činností při formování osobnosti žáka hudbou |
principů rytmického, harmonického a tonálního cítění žáka 1. stupně ZŠ |
principů rytmického, harmonického a tonálního cítění žáka 1. stupně ZŠ |
integrativních postupů při uplatňování mezipředmětových vztahů v hudební výchově na 1. stupni ZŠ |
integrativních postupů při uplatňování mezipředmětových vztahů v hudební výchově na 1. stupni ZŠ |
specifických postupů hodnocení v hudební výchově na 1. stupni ZŠ |
specifických postupů hodnocení v hudební výchově na 1. stupni ZŠ |
pozice umění a jeho poslání ve struktuře poznávání žáka 1. stupně ZŠ |
pozice umění a jeho poslání ve struktuře poznávání žáka 1. stupně ZŠ |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat princip komplexního pojetí hudebních činností v přípravě na výuku |
aplikovat princip komplexního pojetí hudebních činností v přípravě na výuku |
zvolit optimální prostředek k diagnostikování hudebnosti žáka 1. stupně ZŠ |
zvolit optimální prostředek k diagnostikování hudebnosti žáka 1. stupně ZŠ |
samostatně užívat hodnotící postupy vhodné pro hudební výchovu na 1. stupni ZŠ |
samostatně užívat hodnotící postupy vhodné pro hudební výchovu na 1. stupni ZŠ |
navrhnout postup při plánování či program výchovného koncertu pro žáky 1. stupně ZŠ |
navrhnout postup při plánování či program výchovného koncertu pro žáky 1. stupně ZŠ |
posoudit vlastní postupy při plánování a realizaci výukové jednotky |
posoudit vlastní postupy při plánování a realizaci výukové jednotky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze |
Exkurze |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005.
-
KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami. Praha : Portál, 2013.
-
PAYNEOVÁ, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 2011.
-
PECHÁČEK, S., VÁŇOVÁ, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Praha : Karolinum, 2006.
-
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha : Karolinum, 2013.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha : Portál, 2011.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou pro děti a mládež. Praha : Portál, 2011.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A., BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace: zpěvník pro děti předškolního a školního věku. Praha : Portál, 2000.
-
ZELEIOVÁ, J. Muzikoterapie. Východiska, koncepty, principy a praxe. Praha : Portál, 2007.
|