Předmět: Rozvoj digitální gramotnosti 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj digitální gramotnosti 2
Kód předmětu USP/S8DG2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Cíle výuky informatiky na 1. stupni základní školy. - Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu. - Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu. - Interakce prostřednictvím digitálních technologií. - Bezpečnost a ochrana zařízení, obsahu osobních údajů a soukromí v digitálním prostředí. - Kreativní použití digitálních technologií. - Technologické kompetence dítěte mladšího školního věku. - Hardware a software ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Algoritmizace a programování ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Počítačová grafika ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Základy robotiky ve výuce informatiky na 1. stupni základní školy. - Dostupné edukační prostředí, prostředky a didaktické hry pro žáky na 1. stupni základní školy. - Práce učitele s elektronickou učebnicí. - Tvorba elektronických výukových materiálů.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení na počítači, Analýza prezentace
  • Semestrální práce - 32 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student dokáže aplikovat poznatky z oblasti rozvoje digitálních kompetencí žáků 1. stupně v praxi.
Student dokáže aplikovat poznatky z oblasti rozvoje digitálních kompetencí žáků 1. stupně v praxi.
Výsledky učení
popsat co je to IKT ve vzdělavani
popsat co je to IKT ve vzdělavani
identifikovat algoritmus
identifikovat algoritmus
charakterizovat interakci mezi studenty pomocí IKT
charakterizovat interakci mezi studenty pomocí IKT
popsat charakteristické vlastnosti online vzdělávání
popsat charakteristické vlastnosti online vzdělávání
popsat základní pojmy robotiky a robotizace
popsat základní pojmy robotiky a robotizace
define the differences between hardware and software
define the differences between hardware and software
Odborné dovednosti
definovat rozdíly mezi hardwarem a softwarem
definovat rozdíly mezi hardwarem a softwarem
definovat rozdíl mezi algoritmem a algoritmizací
definovat rozdíl mezi algoritmem a algoritmizací
vytvořit algoritmus
vytvořit algoritmus
obsluhovat základní funkcionality vzdělávacího prostředí
obsluhovat základní funkcionality vzdělávacího prostředí
vytvořit elektronický vzdělávací materiál
vytvořit elektronický vzdělávací materiál
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení na počítači
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Cvičení na počítači
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Černý, M. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Brno: MU, 2019.
  • ČŠI. Metodika pro hodnocení rozvoje informační gramotnosti. 2015.
  • Dočekal, D., Müller, J., Harris, A., & Heger, L. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Mladá fronta, 2019.
  • Dosedla, M. et al. Digitální technologie v primárním vzdělávání. 2013.
  • Hradil, R. Zdravé dětství ve světě digitálních médií: informace a inspirace pro rodiče a všechny, kdo pracují s dětmi a mládeží. Franesa, 2020.
  • Krpejšová, M., & Betáková, L. Don't worry, use ICT aneb začínáme s ICT ve výuce angličtiny na 1. stupni ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2021.
  • Lessner, D. Analýza významu pojmu ?computational thinking. Journal of Technology and Information Education, 6(1), 71?88, 2014.
  • Spitzer, M. Digitální demence. Praha: Host, 2014.
  • Stoffová, V., & Havelka, M. Didaktika informačních technologií. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019.
  • Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez, S., Van den Brande, G. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr