Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Výzkum. Cíle výzkumu. Znaky výzkumu. Vědecká teorie. - Kvantitativní a kvalitativní výzkum. - Fáze výzkumu. Výzkumný problém. Zdroje výzkumného problému. - Formulace výzkumné otázky. - Výzkumná data. Metody sběru dat. Zpracování dat. - Vymezení akčního výzkumu učitele a jeho cíle. - Odlišení akčního výzkumu učitele od diagnostikování žáka a třídy. - Původ, vznik a současné podoby akčního výzkumu. - Učitel jako výzkumník - tradice, problémy, zodpovědnost. - Typy akčního výzkumu. - Fáze akčního výzkumu. - Kvalitativní, kvantitativní a smíšený akční výzkum. - Kooperace učitelů s odborníky při projektování a realizaci akčního výzkumu. - Klima školy a motivace učitelů pro akční výzkum. - Publikování výsledků akčního výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Analýza textu, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
popsat fáze výzkumu |
popsat fáze výzkumu |
charakterizovat výzkumný problém |
charakterizovat výzkumný problém |
definovat typy akčního výzkumu |
definovat typy akčního výzkumu |
popsat jednotlivé fáze akčního výzkumu |
popsat jednotlivé fáze akčního výzkumu |
identifikovat rozdíly mezi kvantitativním, kvalitativním a smíšeným výzkumem |
identifikovat rozdíly mezi kvantitativním, kvalitativním a smíšeným výzkumem |
Odborné dovednosti |
---|
určit výzkumný problém |
určit výzkumný problém |
formulovat výzkumné otázky |
formulovat výzkumné otázky |
stanovit jednotlivé fáze akčního výzkumu |
stanovit jednotlivé fáze akčního výzkumu |
provést sběr a zpracování dat |
provést sběr a zpracování dat |
zformulovat zjištění a shrnout závěry výzkumu |
zformulovat zjištění a shrnout závěry výzkumu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Přednášení |
Přednášení |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
EFRON, S. E., RAVID, R. Action research in Education: A Practical Guide.. London: The Guilford Press, 2013.
-
GAVORA, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Nitra : Enigma, 2010.
-
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017.
-
HRABAL, P., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha : Portál, 2010.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007.
-
JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: J. Maňák &, Vl. Švec, Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.
-
NEZVALOVÁ, D. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, roč. 53, č. 3, s. 300-308.
-
REASON, R., BRADBURY-HUANG, H., (eds.). The SAGE Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. London: SAGE, 2001.
|