Předmět: Základy metodologie akčního pedagogického výzkumu

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy metodologie akčního pedagogického výzkumu
Kód předmětu USP/S7ZME
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obonya Juraj, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Výzkum. Cíle výzkumu. Znaky výzkumu. Vědecká teorie. - Kvantitativní a kvalitativní výzkum. - Fáze výzkumu. Výzkumný problém. Zdroje výzkumného problému. - Formulace výzkumné otázky. - Výzkumná data. Metody sběru dat. Zpracování dat. - Vymezení akčního výzkumu učitele a jeho cíle. - Odlišení akčního výzkumu učitele od diagnostikování žáka a třídy. - Původ, vznik a současné podoby akčního výzkumu. - Učitel jako výzkumník - tradice, problémy, zodpovědnost. - Typy akčního výzkumu. - Fáze akčního výzkumu. - Kvalitativní, kvantitativní a smíšený akční výzkum. - Kooperace učitelů s odborníky při projektování a realizaci akčního výzkumu. - Klima školy a motivace učitelů pro akční výzkum. - Publikování výsledků akčního výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Analýza textu, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
popsat fáze výzkumu
popsat fáze výzkumu
charakterizovat výzkumný problém
charakterizovat výzkumný problém
definovat typy akčního výzkumu
definovat typy akčního výzkumu
popsat jednotlivé fáze akčního výzkumu
popsat jednotlivé fáze akčního výzkumu
identifikovat rozdíly mezi kvantitativním, kvalitativním a smíšeným výzkumem
identifikovat rozdíly mezi kvantitativním, kvalitativním a smíšeným výzkumem
Odborné dovednosti
určit výzkumný problém
určit výzkumný problém
formulovat výzkumné otázky
formulovat výzkumné otázky
stanovit jednotlivé fáze akčního výzkumu
stanovit jednotlivé fáze akčního výzkumu
provést sběr a zpracování dat
provést sběr a zpracování dat
zformulovat zjištění a shrnout závěry výzkumu
zformulovat zjištění a shrnout závěry výzkumu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Přednášení
Přednášení
Analýza textu
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • EFRON, S. E., RAVID, R. Action research in Education: A Practical Guide.. London: The Guilford Press, 2013.
  • GAVORA, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Nitra : Enigma, 2010.
  • HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017.
  • HRABAL, P., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha : Portál, 2010.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007.
  • JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: J. Maňák &, Vl. Švec, Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.
  • NEZVALOVÁ, D. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, roč. 53, č. 3, s. 300-308.
  • REASON, R., BRADBURY-HUANG, H., (eds.). The SAGE Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. London: SAGE, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr