Vyučující
|
-
Charvátová Ivana, Mgr. DiS.
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Vztah, spolupráce, komunikace primární školy a rodiny, vztah na skupinové a personální úrovni. - Specifika vztahu rodiny a primární školy. Historie vztahu školy a rodiny s akcentem na aktuální teorie (Epstein, Bull). - Rodina, manželství a rodičovství, současná rodina (její proměny, demografické chování, krize rodiny). - Argumenty pro rozvoj vztahů rodiny a školy. - Odlišnost socializačních rolí rodiny a školy. - Účastníci vztahu školy a rodiny - učitelka, rodič, dítě. Zásadní role dítěte v komunikaci rodiny a školy. - Typy rodičů podle kvalit rodičovského chování ve vztahu k dítěti a škole. - Domácí příprava na vyučování - pozice rodičů. - Taxonomie forem spolupráce školy a rodiny. - Reflexe a diskuse výhod a sporných aspektů rozvíjení vztahu školy a rodiny. - Komunikační strategie učitele primární školy ve spolupráci s rodiči. - Organizace rodičů na úrovní národní i mezinárodní - jejich činnost ve vztahu ke škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Analýza prezentace, Analýza textu, Exkurze
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat základní terminologické kategorie v problematice vztahu školy a rodiny |
charakterizovat základní terminologické kategorie v problematice vztahu školy a rodiny |
analyzovat výhody a sporné aspekty spolupráce školy a rodiny |
analyzovat výhody a sporné aspekty spolupráce školy a rodiny |
definovat role učitele ve vztahu k rodičům svých žáků |
definovat role učitele ve vztahu k rodičům svých žáků |
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v preprimárním vzdělávání |
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v preprimárním vzdělávání |
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v primárním a nižším sekundárním vzdělávání |
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v primárním a nižším sekundárním vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat potřeby dětí v souvislosti se vzděláváním |
analyzovat potřeby dětí v souvislosti se vzděláváním |
zdokonalovat dovednosti při komunikaci s rodiči |
zdokonalovat dovednosti při komunikaci s rodiči |
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte |
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte |
projektovat strategie spolupráce s rodiči |
projektovat strategie spolupráce s rodiči |
analyzovat potřeby rodin v souvislosti se vzděláváním |
analyzovat potřeby rodin v souvislosti se vzděláváním |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Exkurze |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Analýza textu |
Exkurze |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
BEŇO, M., ŠIMČÁKOVÁ, Ľ., HERICH, J. Rodičia o súčasnej škole. Bratislava : ÚIPŠ, 2006.
-
BÚGELOVÁ, T. Riaditeľ, učiteľ, rodič a ako si spríjemniť komunikáciu. Prešov : Metodicko-pedagogické centrum, 2005.
-
ČAPEK, R. Učitel a rodič. Spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha : Grada Publishing, 2013.
-
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2007.
-
MOŽNÝ, I. Česká rodina pozdní modernity: nová podoba starého partnera a rivala školy. Č. 4. Pedagogika, roč. LIV, 2004.
-
RABUŠICOVÁ, M. a kol. Škola a (versus) rodina. Brno : MU, 2004.
-
RABUŠICOVÁ, M., EMMEROVÁ, K. Role rodičů ve vztahu ke škole ? teoretické koncepty. Pedagogika, roč. LIII, 2003.
-
RABUŠICOVÁ, M., POL, M. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství (1). Pedagogika, 1996.
-
SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha : Portál, 1999.
-
ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy ? hledání dialogu. In: KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
-
ŠTECH, S. 2004. Angažovanost rodičů ve školní socializaci dětí. In Pedagogika. roč. LIV, 2004.
|