Předmět: Spolupráce rodiny a školy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Spolupráce rodiny a školy
Kód předmětu USP/S7SRS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Charvátová Ivana, Mgr. DiS.
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vztah, spolupráce, komunikace primární školy a rodiny, vztah na skupinové a personální úrovni. - Specifika vztahu rodiny a primární školy. Historie vztahu školy a rodiny s akcentem na aktuální teorie (Epstein, Bull). - Rodina, manželství a rodičovství, současná rodina (její proměny, demografické chování, krize rodiny). - Argumenty pro rozvoj vztahů rodiny a školy. - Odlišnost socializačních rolí rodiny a školy. - Účastníci vztahu školy a rodiny - učitelka, rodič, dítě. Zásadní role dítěte v komunikaci rodiny a školy. - Typy rodičů podle kvalit rodičovského chování ve vztahu k dítěti a škole. - Domácí příprava na vyučování - pozice rodičů. - Taxonomie forem spolupráce školy a rodiny. - Reflexe a diskuse výhod a sporných aspektů rozvíjení vztahu školy a rodiny. - Komunikační strategie učitele primární školy ve spolupráci s rodiči. - Organizace rodičů na úrovní národní i mezinárodní - jejich činnost ve vztahu ke škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Analýza prezentace, Analýza textu, Exkurze
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
charakterizovat základní terminologické kategorie v problematice vztahu školy a rodiny
charakterizovat základní terminologické kategorie v problematice vztahu školy a rodiny
analyzovat výhody a sporné aspekty spolupráce školy a rodiny
analyzovat výhody a sporné aspekty spolupráce školy a rodiny
definovat role učitele ve vztahu k rodičům svých žáků
definovat role učitele ve vztahu k rodičům svých žáků
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v preprimárním vzdělávání
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v preprimárním vzdělávání
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v primárním a nižším sekundárním vzdělávání
popsat specifickou spolupráci školy a rodiny v primárním a nižším sekundárním vzdělávání
Odborné dovednosti
analyzovat potřeby dětí v souvislosti se vzděláváním
analyzovat potřeby dětí v souvislosti se vzděláváním
zdokonalovat dovednosti při komunikaci s rodiči
zdokonalovat dovednosti při komunikaci s rodiči
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte
porovnat různé typy rodinného prostředí a jejich vliv na vývoj a rozvoj dítěte
projektovat strategie spolupráce s rodiči
projektovat strategie spolupráce s rodiči
analyzovat potřeby rodin v souvislosti se vzděláváním
analyzovat potřeby rodin v souvislosti se vzděláváním
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Exkurze
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Analýza textu
Exkurze
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • BEŇO, M., ŠIMČÁKOVÁ, Ľ., HERICH, J. Rodičia o súčasnej škole. Bratislava : ÚIPŠ, 2006.
  • BÚGELOVÁ, T. Riaditeľ, učiteľ, rodič a ako si spríjemniť komunikáciu. Prešov : Metodicko-pedagogické centrum, 2005.
  • ČAPEK, R. Učitel a rodič. Spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha : Grada Publishing, 2013.
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2007.
  • MOŽNÝ, I. Česká rodina pozdní modernity: nová podoba starého partnera a rivala školy. Č. 4. Pedagogika, roč. LIV, 2004.
  • RABUŠICOVÁ, M. a kol. Škola a (versus) rodina. Brno : MU, 2004.
  • RABUŠICOVÁ, M., EMMEROVÁ, K. Role rodičů ve vztahu ke škole ? teoretické koncepty. Pedagogika, roč. LIII, 2003.
  • RABUŠICOVÁ, M., POL, M. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství (1). Pedagogika, 1996.
  • SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha : Portál, 1999.
  • ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy ? hledání dialogu. In: KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
  • ŠTECH, S. 2004. Angažovanost rodičů ve školní socializaci dětí. In Pedagogika. roč. LIV, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr