Předmět: Školní a poradenská psychologie - aspekty řešení pedagogických problémů

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Školní a poradenská psychologie - aspekty řešení pedagogických problémů
Kód předmětu USP/S7SPP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lazarová Bohumíra, doc. PhDr. Ph.D.
  • Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Lukšík Ivan, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k psychologickému poradenství, organizaci a činnosti poradenských pracovišť. - Předmět a význam psychologického poradenství. - Etické otázky pedagogicko-psychologického poradenství. - Poradenské přístupy - proces. - Systém pedagogicko-psychologického poradenství. - Oblasti školního poradenství. - Diagnostické strategie v různých věkových obdobích. - Zpráva z vyšetření a práce s údaji. - Komunikace v poradenském procesu. - Specifika práce s dětskou klientelou.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
popsat předmět a význam psychologického poradenství
popsat předmět a význam psychologického poradenství
vyjmenovat etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství
vyjmenovat etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství
popsat poradenský proces a přístupy v psychologickém poradenství
popsat poradenský proces a přístupy v psychologickém poradenství
vyjmenovat oblasti školního poradenství
vyjmenovat oblasti školního poradenství
popsat diagnostické strategie v různých věkových obdobích
popsat diagnostické strategie v různých věkových obdobích
Odborné dovednosti
zhodnotit a popsat možnosti využití pedagogicko-psychologického poradenství v primárním vzdělávání
zhodnotit a popsat možnosti využití pedagogicko-psychologického poradenství v primárním vzdělávání
charakterizovat fáze poradenského procesu
charakterizovat fáze poradenského procesu
užívat různé diagnostické strategie s ohledem na věk žáků a etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství
užívat různé diagnostické strategie s ohledem na věk žáků a etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství
užívat údaje ze zprávy z psychologického vyšetření pro vlastní pedagogickou práci s žákem
užívat údaje ze zprávy z psychologického vyšetření pro vlastní pedagogickou práci s žákem
volit vhodné postupy řešení školních problémů žáků
volit vhodné postupy řešení školních problémů žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Známkou
Známkou
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • GELDARD, K.,GELDARD, D. Dětská psychoterapie a poradenství. Praha : Portál, 2008.
  • KENDÍKOVÁ, J., VOSMIK, M. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. Praha : Pasparta, 2013.
  • KNOTOVÁ, D. Školní poradenství. Praha : Grada, 2014.
  • KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005.
  • MATĚJČEK, Z., KLÉGROVÁ, J. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha : Portál, 2011.
  • SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. . Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2009.
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha : Portál, 2013.
  • VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha : Karolinum, 2008.
  • VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr