Vyučující
|
-
Lazarová Bohumíra, doc. PhDr. Ph.D.
-
Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Lukšík Ivan, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k psychologickému poradenství, organizaci a činnosti poradenských pracovišť. - Předmět a význam psychologického poradenství. - Etické otázky pedagogicko-psychologického poradenství. - Poradenské přístupy - proces. - Systém pedagogicko-psychologického poradenství. - Oblasti školního poradenství. - Diagnostické strategie v různých věkových obdobích. - Zpráva z vyšetření a práce s údaji. - Komunikace v poradenském procesu. - Specifika práce s dětskou klientelou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
popsat předmět a význam psychologického poradenství |
popsat předmět a význam psychologického poradenství |
vyjmenovat etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství |
vyjmenovat etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství |
popsat poradenský proces a přístupy v psychologickém poradenství |
popsat poradenský proces a přístupy v psychologickém poradenství |
vyjmenovat oblasti školního poradenství |
vyjmenovat oblasti školního poradenství |
popsat diagnostické strategie v různých věkových obdobích |
popsat diagnostické strategie v různých věkových obdobích |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit a popsat možnosti využití pedagogicko-psychologického poradenství v primárním vzdělávání |
zhodnotit a popsat možnosti využití pedagogicko-psychologického poradenství v primárním vzdělávání |
charakterizovat fáze poradenského procesu |
charakterizovat fáze poradenského procesu |
užívat různé diagnostické strategie s ohledem na věk žáků a etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství |
užívat různé diagnostické strategie s ohledem na věk žáků a etické zásady pedagogicko-psychologického poradenství |
užívat údaje ze zprávy z psychologického vyšetření pro vlastní pedagogickou práci s žákem |
užívat údaje ze zprávy z psychologického vyšetření pro vlastní pedagogickou práci s žákem |
volit vhodné postupy řešení školních problémů žáků |
volit vhodné postupy řešení školních problémů žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Známkou |
Známkou |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
GELDARD, K.,GELDARD, D. Dětská psychoterapie a poradenství. Praha : Portál, 2008.
-
KENDÍKOVÁ, J., VOSMIK, M. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. Praha : Pasparta, 2013.
-
KNOTOVÁ, D. Školní poradenství. Praha : Grada, 2014.
-
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005.
-
MATĚJČEK, Z., KLÉGROVÁ, J. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha : Portál, 2011.
-
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. . Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2009.
-
ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha : Portál, 2013.
-
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha : Karolinum, 2008.
-
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005.
|