Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky. - Vývoj názorů na vyučování kreslení a výtvarné výchovy. - Didaktika výtvarné výchovy, její předmět, vědní základ. - Výtvarná výchova v současné výchovně vzdělávací soustavě. - RVP ZV a výtvarná výchova. - Výtvarná výchova a výtvarné umění. - Dětský výtvarný projev. - Tvořivost ve výtvarné výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktické procvičování, Analýza uměleckého díla, Exkurze
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky |
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky |
popsat vývoj názorů na vyučování kreslení a výtvarné výchovy |
popsat vývoj názorů na vyučování kreslení a výtvarné výchovy |
vysvětlit didaktiku výtvarné výchovy, její předmět, vědní základ |
vysvětlit didaktiku výtvarné výchovy, její předmět, vědní základ |
popsat výtvarnou výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě |
popsat výtvarnou výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě |
analyzovat RVP ZV |
analyzovat RVP ZV |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout přípravu na vyučovací hodinu výtvarné výchovy |
navrhnout přípravu na vyučovací hodinu výtvarné výchovy |
určit vhodné didaktické strategie při plánování hodiny výtvarné výchovy |
určit vhodné didaktické strategie při plánování hodiny výtvarné výchovy |
aktivně používat terminologii týkající se teorie a praxe výtvarné pedagogiky |
aktivně používat terminologii týkající se teorie a praxe výtvarné pedagogiky |
realizovat výukovou jednotku pro výtvarnou výchovu na 1. stupni základní školy |
realizovat výukovou jednotku pro výtvarnou výchovu na 1. stupni základní školy |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze |
Exkurze |
Analýza uměleckého díla |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza uměleckého díla |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno : Masarykova univerzita, 2004.
-
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA. P. Didaktika výtvarné výchovy. Praha : Univerzita Karlova, 2005.
-
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997.
-
Slavík, J. Artefiletika. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 1997.
-
STADLEROVÁ, H. a kol. Výtvarná výchova a mody její komunikace. Sborník sympozia České sekce INSEA. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004.
-
STADLEROVÁ, H. a kol. Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno : Masarykova univerzita, 2010.
-
UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002.
|