Předmět: Didaktika výtvarné výchovy s praxí

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika výtvarné výchovy s praxí
Kód předmětu USP/S7DVV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky. - Vývoj názorů na vyučování kreslení a výtvarné výchovy. - Didaktika výtvarné výchovy, její předmět, vědní základ. - Výtvarná výchova v současné výchovně vzdělávací soustavě. - RVP ZV a výtvarná výchova. - Výtvarná výchova a výtvarné umění. - Dětský výtvarný projev. - Tvořivost ve výtvarné výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktické procvičování, Analýza uměleckého díla, Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky
popsat vývoj názorů na vyučování kreslení a výtvarné výchovy
popsat vývoj názorů na vyučování kreslení a výtvarné výchovy
vysvětlit didaktiku výtvarné výchovy, její předmět, vědní základ
vysvětlit didaktiku výtvarné výchovy, její předmět, vědní základ
popsat výtvarnou výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě
popsat výtvarnou výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě
analyzovat RVP ZV
analyzovat RVP ZV
Odborné dovednosti
navrhnout přípravu na vyučovací hodinu výtvarné výchovy
navrhnout přípravu na vyučovací hodinu výtvarné výchovy
určit vhodné didaktické strategie při plánování hodiny výtvarné výchovy
určit vhodné didaktické strategie při plánování hodiny výtvarné výchovy
aktivně používat terminologii týkající se teorie a praxe výtvarné pedagogiky
aktivně používat terminologii týkající se teorie a praxe výtvarné pedagogiky
realizovat výukovou jednotku pro výtvarnou výchovu na 1. stupni základní školy
realizovat výukovou jednotku pro výtvarnou výchovu na 1. stupni základní školy
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Exkurze
Analýza uměleckého díla
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza uměleckého díla
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno : Masarykova univerzita, 2004.
  • HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA. P. Didaktika výtvarné výchovy. Praha : Univerzita Karlova, 2005.
  • ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997.
  • Slavík, J. Artefiletika. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 1997.
  • STADLEROVÁ, H. a kol. Výtvarná výchova a mody její komunikace. Sborník sympozia České sekce INSEA. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004.
  • STADLEROVÁ, H. a kol. Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno : Masarykova univerzita, 2010.
  • UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr