Předmět: Didaktika mateřského jazyka s praxí 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika mateřského jazyka s praxí 2
Kód předmětu USP/S7DJ2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Didaktika literární výchovy. - Základní informace o výzkumech čtenářství a čtenářské recepce dětí mladšího školního věku. - Literárněvědné souvislosti interpretace. - Komplexní interpretace jako těžiště přípravy učitele na práci s textem teoreticky a prakticky. - Didaktická interpretace jako součást hodin literární výchovy. - Tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem teoreticky s příklady aplikace metod. - Praktické ukázky interpretační práce s texty. - Klasické a aktivizující výukové metody v literární výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí mladšího školního věku
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí mladšího školního věku
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy
Odborné dovednosti
sestavit přípravu na vyučovací hodinu
sestavit přípravu na vyučovací hodinu
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • KOLÁŘOVÁ, I. a kol. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha : Grada, 2012.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
  • METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
  • NEUŽILOVÁ, V. Český jazyk a komunikace. Znojmo : Tiskárna Sládek Znojmo, 2007.
  • Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy.. České Budějovice: Jihočeská univerzita., 2007.
  • Vařejková, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
  • Zítková, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy.. Brno: Masarykova univerzita, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr