Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Didaktika literární výchovy. - Základní informace o výzkumech čtenářství a čtenářské recepce dětí mladšího školního věku. - Literárněvědné souvislosti interpretace. - Komplexní interpretace jako těžiště přípravy učitele na práci s textem teoreticky a prakticky. - Didaktická interpretace jako součást hodin literární výchovy. - Tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem teoreticky s příklady aplikace metod. - Praktické ukázky interpretační práce s texty. - Klasické a aktivizující výukové metody v literární výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy |
popsat teoretická východiska výuky literární výchovy |
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy |
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky literární výchovy |
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí mladšího školního věku |
analyzovat aktuální výsledky výzkumu čtenářství a čtenářské recepce dětí mladšího školního věku |
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy |
popsat tradiční a netradiční metody interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy |
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy |
vysvětlit podstatu didaktické interpretace jako součásti hodin literární výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit přípravu na vyučovací hodinu |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Jazyk a komunikace na 1. stupni základní školy |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy |
navrhnout využití tradičních a netradičních metod interpretační práce s textem na 1. stupni základní školy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
KOLÁŘOVÁ, I. a kol. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha : Grada, 2012.
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
-
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
-
NEUŽILOVÁ, V. Český jazyk a komunikace. Znojmo : Tiskárna Sládek Znojmo, 2007.
-
Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy.. České Budějovice: Jihočeská univerzita., 2007.
-
Vařejková, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
-
Zítková, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy.. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
|