Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Hudba v životě dítěte mladšího školního věku. - Přehled osobností zabývající se hudební tvorbou pro děti. - Zařazení hudebních aktivit do RVP ZV. - Vývoj hudebních schopností od narození až po mladší školní věk. - Trendy v hudební tvorbě pro děti. - Orientace ve vokální tvorbě u domácích i zahraničních hudebních skladatelů. - Orientace v instrumentální tvorbě u domácích i zahraničních hudebních skladatelů. - Orientace v divadelní tvorbě u domácích i zahraničních hudebních skladatelů. - Využití didaktických metod v hudební tvorbě pro děti mladšího školního věku. - Využití didaktických zásad v hudební tvorbě pro děti mladšího školního věku. - Různorodost hudebních činností pro děti mladšího školního věku. - Rozbor studentského portfolia z praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Analýza uměleckého díla
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
popsat teoretická východiska výuky hudební výchovy |
popsat teoretická východiska výuky hudební výchovy |
popsat základní didaktické kategorie v souvislosti s hudební výchovou |
popsat základní didaktické kategorie v souvislosti s hudební výchovou |
charakterizovat hudební výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě |
charakterizovat hudební výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě |
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe hudební výchovy |
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe hudební výchovy |
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na hudební výchovu |
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na hudební výchovu |
Odborné dovednosti |
---|
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy |
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku hudební výchovy |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku hudební výchovy |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Umění a kultura na 1. stupni základní školy |
realizovat výukovou jednotku pro vzdělávací oblast Umění a kultura na 1. stupni základní školy |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza uměleckého díla |
Praktické procvičování |
Analýza uměleckého díla |
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
DANIEL, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava : Montanex, 2001.
-
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové : Tandem, 2005.
-
KNOPOVÁ, B. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Brno : Ondrášková Karla, 2005.
-
KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami. Praha : Portál, 2013.
-
PAYNEOVÁ, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 2011.
-
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha : Karolinum, 2013.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou pro děti a mládež. Praha : Portál, 2011.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A., BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace: zpěvník pro děti předškolního a školního věku. Praha Portál, 2000.
-
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005.
|