Vyučující
|
-
Lukšík Ivan, prof. PhDr. CSc.
-
Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Uvedení do oboru patopsychologie a psychopatologie. Vymezení normy. - Poruchy psychických funkcí (jednání, motivace a vůle, pozornost, myšlení, řeč, emoce). - Poruchy osobnosti. - Psychosomatická onemocnění. - Dítě se smyslovým postižením ve školní třídě. - Dítě se somatickým onemocněním ve školní třídě. - Pervazivní poruchy. - Psychologické aspekty poruch příjmu potravy. - Syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte. - Šikana ve školním prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 22 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student bude schopen vymezit obor psychopatologie a patopsychologie, charakterizovat jednotlivé duševní odchylky, poruchy osobnosti apod. a aplikovat získané poznatky do pedagogické praxe. |
Student bude schopen vymezit obor psychopatologie a patopsychologie, charakterizovat jednotlivé duševní odchylky, poruchy osobnosti apod. a aplikovat získané poznatky do pedagogické praxe. |
Vyučovací metody |
---|
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Kohoutek, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
-
Krch, F. D. Poruchy příjmu potravy. Praha: Grada, 2005.
-
Kriegelová, M. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada, 2008.
-
Martínek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009.
-
Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H, 2001.
-
Orel, M. Psychopatologie. Praha: Grada, 2012.
-
Šedivá, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006.
-
Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., Štech, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004.
-
Vágnerová, M. Současná patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014.
-
Vymětal, J. Úzkost a strach dětí. Praha: Portál, 2004.
|