Předmět: Didaktika mateřského jazyka s praxí 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika mateřského jazyka s praxí 1
Kód předmětu USP/S6DJ1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Obsah a struktura jazykového a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. - Sledované vzdělávací cíle, klíčové kompetence a strategie učení. - Jazyková, slohová a komunikační výchova. - Metody, didaktické postupy a prostředky při osvojování poznatků o zvukové stránce jazyka. - Postupy a strategie při osvojování pravopisné stránky jazyka, metody prověřování a hodnocení pravopisu. - Metodické přístupy při rozlišování významů slov a nácvik poznávání slovních druhů. - Komunikační a slohová výchova - její rozvíjení na 1. stupni. Nácvik souvislého jazykového projevu. - Jazykové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Slohové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností - metodika osvojování slohových útvarů probíraných na 1. stupni (vypravování a popis). - Práce s textem - postupy vedoucí ke čtení textu s porozuměním. - Možnosti využití didaktických her ve vybraných tématech jazykového a slohového vyučování.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student chápe podstatu současného komunikačního pojetí výuky literární výchovy a především nové trendy a méně tradiční možnosti metod práce s literárním textem. Student se naučí aplikovat tyto metody při práci s konkrétními texty literatury pro děti a mládež.
Student chápe podstatu současného komunikačního pojetí výuky literární výchovy a především nové trendy a méně tradiční možnosti metod práce s literárním textem. Student se naučí aplikovat tyto metody při práci s konkrétními texty literatury pro děti a mládež.
Vyučovací metody
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Známkou
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Rozbor portfolia studenta
Analýza seminární práce
Známkou
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Homolová, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
  • Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007.
  • Urbanová. S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století:reflexe české tvorby a recepce.. Olomouc: Votobia, 2004.
  • Vařejková, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
  • Zítková, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy.. Brno: Masarykova univerzita, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr