Vyučující
|
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Obsah a struktura jazykového a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. - Sledované vzdělávací cíle, klíčové kompetence a strategie učení. - Jazyková, slohová a komunikační výchova. - Metody, didaktické postupy a prostředky při osvojování poznatků o zvukové stránce jazyka. - Postupy a strategie při osvojování pravopisné stránky jazyka, metody prověřování a hodnocení pravopisu. - Metodické přístupy při rozlišování významů slov a nácvik poznávání slovních druhů. - Komunikační a slohová výchova - její rozvíjení na 1. stupni. Nácvik souvislého jazykového projevu. - Jazykové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Slohové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností - metodika osvojování slohových útvarů probíraných na 1. stupni (vypravování a popis). - Práce s textem - postupy vedoucí ke čtení textu s porozuměním. - Možnosti využití didaktických her ve vybraných tématech jazykového a slohového vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student chápe podstatu současného komunikačního pojetí výuky literární výchovy a především nové trendy a méně tradiční možnosti metod práce s literárním textem. Student se naučí aplikovat tyto metody při práci s konkrétními texty literatury pro děti a mládež. |
Student chápe podstatu současného komunikačního pojetí výuky literární výchovy a především nové trendy a méně tradiční možnosti metod práce s literárním textem. Student se naučí aplikovat tyto metody při práci s konkrétními texty literatury pro děti a mládež. |
Vyučovací metody |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza seminární práce |
Známkou |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Homolová, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
-
Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2007.
-
Urbanová. S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století:reflexe české tvorby a recepce.. Olomouc: Votobia, 2004.
-
Vařejková, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
-
Zítková, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy.. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
|