Vyučující
|
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Majerčíková Jana, doc. PaedDr. PhD.
-
Lukášová Hana, prof. PhDr. CSc.
-
Matušů Renáta, Mgr. lic. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Vzdělávací přístupy a systémy primárního vzdělávání ve světě. - Historický kontext vzdělávacích přístupů primárního vzdělávání. - Nové tendence v oblasti vzdělávání dětí. - Reformní trendy ve školství a v alternativním pedagogickém myšlení - Základní pilíře vzdělávání formulovaných v materiálech UNESCO a OECD, v Bílé knize apod. - Výchova k porozumění evropské dimenzi ve vzdělávání. - Dětská identita. - Komparativní metody pedagogického výzkumu. - Institucionální standard ke SZZ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student dokáže na základě volby vybraného reformního nebo alternativního směru v pedagogice vypracovat zajímavou prezentaci, která ostatním přiblíží podstatu v zaměření pedagogiky v návaznosti na její realizaci ve světě a v České republice. |
Student dokáže na základě volby vybraného reformního nebo alternativního směru v pedagogice vypracovat zajímavou prezentaci, která ostatním přiblíží podstatu v zaměření pedagogiky v návaznosti na její realizaci ve světě a v České republice. |
Vyučovací metody |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Kasper, T., Kasperová, D. Dějiny pedagogiky. Grada: Publishing, 2008.
-
Lukášová, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: PdF OU, 2013.
-
Ries, L. Člověk a výchova - k humanizaci školy a edukace. Ostrava: Oftis, 2008.
-
Rogers, C.R. Ako byť sám sebou. Bratislava: Iris, 1995.
-
Rogers, C.R., Freinberg, H.J. Sloboda učiť sa. Modra: Persona, 1998.
-
Rogers, C.R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998.
-
Rýdl, K. Cesta k autonomní škole. Praha: Strom, 1996.
-
Rýdl, K. Peter Petersen a pedagogika Jenského plánu. Praha: ISV, 2001.
-
Rýdl, K. Principy a pojmy pedagogiky M. Montesorri. Praha: Public History, 1999.
|