Předmět: Pedagogická psychologie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu USP/S5PPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lukšík Ivan, prof. PhDr. CSc.
  • Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematikám předmětu. - Psychologické aspekty pedagogické práce učitele. - Psychologie učení. - Výsledky učení. - Příčiny neprospěchu žáků. - Psychologie výchovy. - Problematika odměn a trestů. - Osobnost žáka. - Osobnost učitele. - Klima školní třídy a klima školy. - Poruchy učení a chování. - Sociálně patologické jevy v prostředí základní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student bude schopen porozumět a vysvětlit teorie učení, student dokáže použít informace o psychologických aspektech vyučování a učení v praxi učitele.
Student bude schopen porozumět a vysvětlit teorie učení, student dokáže použít informace o psychologických aspektech vyučování a učení v praxi učitele.
Vyučovací metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Analýza textu
Analýza textu
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993.
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2003.
  • Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
  • Lazarová, B. Netradiční role učitele: o situacích krize, pomoci a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2008.
  • Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2005.
  • Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
  • Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála, 2008.
  • Vacínová, M., Langová, M. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Praha: UJAK, 2007.
  • Vágnerová, M. Současná patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr