Vyučující
|
-
Lukšík Ivan, prof. PhDr. CSc.
-
Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematikám předmětu. - Psychologické aspekty pedagogické práce učitele. - Psychologie učení. - Výsledky učení. - Příčiny neprospěchu žáků. - Psychologie výchovy. - Problematika odměn a trestů. - Osobnost žáka. - Osobnost učitele. - Klima školní třídy a klima školy. - Poruchy učení a chování. - Sociálně patologické jevy v prostředí základní školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student bude schopen porozumět a vysvětlit teorie učení, student dokáže použít informace o psychologických aspektech vyučování a učení v praxi učitele. |
Student bude schopen porozumět a vysvětlit teorie učení, student dokáže použít informace o psychologických aspektech vyučování a učení v praxi učitele. |
Vyučovací metody |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Analýza textu |
Analýza textu |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993.
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2003.
-
Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
-
Lazarová, B. Netradiční role učitele: o situacích krize, pomoci a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2008.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2005.
-
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.
-
Nováčková, J. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála, 2008.
-
Vacínová, M., Langová, M. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Praha: UJAK, 2007.
-
Vágnerová, M. Současná patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014.
|