Předmět: Didaktika přírodovědného vzdělávání s praxí 2

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika přírodovědného vzdělávání s praxí 2
Kód předmětu USP/S5DP2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Wiegerová Adriana, prof. PaedDr. PhD.
  • Fenyková Petra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Dětská interpretace vybraných témat a pojmů, jejich analýza pozorování, dětské naivní teorie. - Pedagogické strategie při práci na 1. stupni ZŠ (organizační formy, metody, prostředky). - Klasické pedagogické strategie versus nové trendy v didaktice a jejich uplatnění v praxi. - Vycházka, vědecké způsoby přírodovědného vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání. - Ukázky alternativních přístupů ve vztahu k poznávání sociálních reálií. - Přírodovědný projekt, projektové vyučování v přírodovědném vzdělávání. - Kooperativní, skupinové a projektové vyučování. - Kooperativní, skupinové a projektové vyučování - zvolené téma z přírodovědného vzdělávání. - Badatelské vyučování a strategie učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student bude mít znalosti z oblasti přírodovědného vzdělávání a dokáže analyzovat klasické a alternativní modely přírodovědného vzdělávání na 1. stupni základní školy.
Student bude mít znalosti z oblasti přírodovědného vzdělávání a dokáže analyzovat klasické a alternativní modely přírodovědného vzdělávání na 1. stupni základní školy.
Vyučovací metody
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Pozorování
Pozorování
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD, 2005.
  • Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999.
  • Spilková, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání. Praha: Portál, 2005.
  • Szimethová, M., Wiegerová, A., Horká, H. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Zlín: Academia centrum, 2012.
  • Turek, I. Inovácie v didaktice. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2005.
  • Wiegerová, A. CEsty demokracie vo výchove a vzdělávaní III. Bratislava: Juventa, 2004.
  • Žoldošová, K. Východiska primárného prírodovedného vzdelávania III. Bratislava: VEDA, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr