Předmět: Didaktika matematiky v primárním vzdělávání s praxí 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika matematiky v primárním vzdělávání s praxí 1
Kód předmětu USP/S5DM1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
  • Ficová Lucia, PaedDr. PhD.
Obsah předmětu
- Numerace a úvodní poznatky o přirozených číslech obsah a cíle numerace na 1. stupni ZŠ. - Různá zavedení pojmu přirozeného čísla, oblasti a etapy numerace. - Mechanizmus poznávacího procesu v matematice - pojem číslo. - Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti (sčítaní, odčítání, násobení a dělení) - zavedení pojmů, modely a způsoby znázornění operací, základní spoje a jejich automatizace, algoritmy. - Zlomky a jejich modelování, porovnávání. - Typologie slovních úloh, jednoduché a složené slovní úlohy a metody řešení, proces matematizace problémů, význam a realizace zkoušky. - Školní geometrie - přehled základních geometrických pojmů v učivu elementární matematiky, modelování geometrických pojmů. - Binární relace a operace v geometrii na 1. stupni ZŠ. Míra a měření geometrických útvarů. - Rozvíjení prostorové představivosti v primárním matematickém vzdělávání. - Hladiny poznávacího procesu v geometrii, jejich charakteristika a význam pro diagnostiku žáka.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student bude mít znalosti z oblasti obsahu matematiky na 1. stupni základní školy. Po absolvování předmětu student chápe matematické uvažování dítěte mladšího školního věku a jeho charakteristiky, zvládne didaktické ztvárnění témat z matematiky a projektování vyučování matematice primárního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV.
Student bude mít znalosti z oblasti obsahu matematiky na 1. stupni základní školy. Po absolvování předmětu student chápe matematické uvažování dítěte mladšího školního věku a jeho charakteristiky, zvládne didaktické ztvárnění témat z matematiky a projektování vyučování matematice primárního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV.
Vyučovací metody
Přednášení
Přednášení
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Pozorování
Pozorování
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • aktuální učebnice matematiky pro primární vzdělávání.
  • Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  • Coufalová. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1.stupně ZŠ. Plzeň: Západočeská univerzita, 2004.
  • Divíšek, F. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989.
  • Hejný, M. a kol. Teória vyučovania matematiky II.. Bratislava: SPN, 1990.
  • Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2001.
  • Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Portál, 2004.
  • Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK, 2014.
  • Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: UK, 2010.
  • Šedivý, O., Križalkovič, K. Didaktika matematiky pre štúdium učiteľstva I. stupňa ZŠ. Bratislava: SPN, 1989.
  • Žilková, K. Teória a prax geometrických manipulacií v primárnom vzdelávaní. Praha: PowerPoint, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr