Vyučující
|
-
Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
-
Ficová Lucia, PaedDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Numerace a úvodní poznatky o přirozených číslech obsah a cíle numerace na 1. stupni ZŠ. - Různá zavedení pojmu přirozeného čísla, oblasti a etapy numerace. - Mechanizmus poznávacího procesu v matematice - pojem číslo. - Binární operace v aritmetice na 1. stupni ZŠ a jejich vlastnosti (sčítaní, odčítání, násobení a dělení) - zavedení pojmů, modely a způsoby znázornění operací, základní spoje a jejich automatizace, algoritmy. - Zlomky a jejich modelování, porovnávání. - Typologie slovních úloh, jednoduché a složené slovní úlohy a metody řešení, proces matematizace problémů, význam a realizace zkoušky. - Školní geometrie - přehled základních geometrických pojmů v učivu elementární matematiky, modelování geometrických pojmů. - Binární relace a operace v geometrii na 1. stupni ZŠ. Míra a měření geometrických útvarů. - Rozvíjení prostorové představivosti v primárním matematickém vzdělávání. - Hladiny poznávacího procesu v geometrii, jejich charakteristika a význam pro diagnostiku žáka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student bude mít znalosti z oblasti obsahu matematiky na 1. stupni základní školy. Po absolvování předmětu student chápe matematické uvažování dítěte mladšího školního věku a jeho charakteristiky, zvládne didaktické ztvárnění témat z matematiky a projektování vyučování matematice primárního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV. |
Student bude mít znalosti z oblasti obsahu matematiky na 1. stupni základní školy. Po absolvování předmětu student chápe matematické uvažování dítěte mladšího školního věku a jeho charakteristiky, zvládne didaktické ztvárnění témat z matematiky a projektování vyučování matematice primárního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV. |
Vyučovací metody |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Pozorování |
Pozorování |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
aktuální učebnice matematiky pro primární vzdělávání.
-
Blažková, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
-
Coufalová. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1.stupně ZŠ. Plzeň: Západočeská univerzita, 2004.
-
Divíšek, F. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989.
-
Hejný, M. a kol. Teória vyučovania matematiky II.. Bratislava: SPN, 1990.
-
Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2001.
-
Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Portál, 2004.
-
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK, 2014.
-
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: UK, 2010.
-
Šedivý, O., Križalkovič, K. Didaktika matematiky pre štúdium učiteľstva I. stupňa ZŠ. Bratislava: SPN, 1989.
-
Žilková, K. Teória a prax geometrických manipulacií v primárnom vzdelávaní. Praha: PowerPoint, 2013.
|