Předmět: Rozvoj literární gramotnosti

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj literární gramotnosti
Kód předmětu USP/S4RLG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a socio-kulturním. - Vztah pregramotnosti a gramotnosti, vývoj schopností od preprimárního k primárnímu vzdělávání. - Poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči. Funkční využití psaní. - Rozvoj dovednosti nalézt a porozumět informacím z textu, dovednosti vytvářet srozumitelné texty. - Možnosti individualizace a hodnocení rozvoje u dítěte mladšího školního věku. - Diagnostika projevů literární gramotnosti v primárním vzdělávání. - Metody tvůrčího psaní pro primární vzdělávání. Spontánní písemná produkce dítěte mladšího školního věku. - Narativní schopnosti. - Komunikační výchova dítěte v primárním vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 9 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student získá poznatky z oblasti gramotnosti, jejího rozvoje a diagnostikování. Student aplikuje získané a upevněné znalosti jak v reflexi z terénního pozorování, tak i v přípravě vlastního didaktického materiálu.
Student získá poznatky z oblasti gramotnosti, jejího rozvoje a diagnostikování. Student aplikuje získané a upevněné znalosti jak v reflexi z terénního pozorování, tak i v přípravě vlastního didaktického materiálu.
Vyučovací metody
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno, 2001.
  • GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003.
  • HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. (Z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základních škol.). Praha: UK, 2008.
  • KRŮŽELOVÁ, M. Máme rádi sloh. Praha: Portál, 2014.
  • SÝKOROVÁ, P. Literární gramotnost jako podoblast gramotnosti čtenářské. In Sborník příspěvků Mezinárodní Masarykovy konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2013. Hradec Králové: Magnanimitas, 2013.
  • TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999.
  • ZÁPOTOČNÁ, O. Rozvoj počiatočnej literárnej gramotnosti. In: KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (Eds.) Předškolní a primární pedagogika / Predškolská a elementárna pedagogika, s. 271 ? 306.. Praha: Portál, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr