Vyučující
|
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a socio-kulturním. - Vztah pregramotnosti a gramotnosti, vývoj schopností od preprimárního k primárnímu vzdělávání. - Poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči. Funkční využití psaní. - Rozvoj dovednosti nalézt a porozumět informacím z textu, dovednosti vytvářet srozumitelné texty. - Možnosti individualizace a hodnocení rozvoje u dítěte mladšího školního věku. - Diagnostika projevů literární gramotnosti v primárním vzdělávání. - Metody tvůrčího psaní pro primární vzdělávání. Spontánní písemná produkce dítěte mladšího školního věku. - Narativní schopnosti. - Komunikační výchova dítěte v primárním vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 9 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student získá poznatky z oblasti gramotnosti, jejího rozvoje a diagnostikování. Student aplikuje získané a upevněné znalosti jak v reflexi z terénního pozorování, tak i v přípravě vlastního didaktického materiálu. |
Student získá poznatky z oblasti gramotnosti, jejího rozvoje a diagnostikování. Student aplikuje získané a upevněné znalosti jak v reflexi z terénního pozorování, tak i v přípravě vlastního didaktického materiálu. |
Vyučovací metody |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno, 2001.
-
GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003.
-
HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. (Z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základních škol.). Praha: UK, 2008.
-
KRŮŽELOVÁ, M. Máme rádi sloh. Praha: Portál, 2014.
-
SÝKOROVÁ, P. Literární gramotnost jako podoblast gramotnosti čtenářské. In Sborník příspěvků Mezinárodní Masarykovy konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2013. Hradec Králové: Magnanimitas, 2013.
-
TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999.
-
ZÁPOTOČNÁ, O. Rozvoj počiatočnej literárnej gramotnosti. In: KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (Eds.) Předškolní a primární pedagogika / Predškolská a elementárna pedagogika, s. 271 ? 306.. Praha: Portál, 2001.
|