Vyučující
|
-
Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
- Základní pojmy eukleidovské geometrie (bod, úsečka, polopřímka, přímka, lomená čára). - Trojúhelník a jeho vlastnosti, rovina, polorovina, vzájemná poloha přímek a rovin. - Geometrické relace incidence, uspořádání, shodnost, rovnoběžnost. Konvexní a nekonvexní množiny. Konvexní a nekonvexní úhel. - Kruh, kružnice, koule, kulová plocha, oblouk kružnice, n-úhelník, čtyřúhelník, rovnoběžník. - Tělesa. Volné rovnoběžné promítání. Sítě těles. - Porovnávání úseček, operace s úsečkami. Shodnost úhlů a trojúhelníků. Porovnávání úhlů a operace s úhly. Shodná zobrazení v rovině - identita, osová souměrnost, středová souměrnost, posunutí, otočení. Skládání shodných zobrazení v rovině, grupa shodností. - Míra úsečky a úhlu. Jednotky měření úseček a úhlů. Míra rovinného útvaru. Obvody a obsahy obdélníku, čtverce. Délka kružnice. Využití čtvercových sítí. Míra prostorového útvaru. Objemy těles. Metrické vztahy mezi geometrickými útvary. Konstrukční úlohy. - Axiomatický systém. Modely eukleidovské a neeukleidovské geometrie. Historické poznámky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student získá znalosti a dovednosti v oblasti geometrie pro výuku na 1. stupni základní školy. Student získá přehled o geometických pojmech, v rovině a v prostoru, o geometrických zobrazeních a teorii míry. |
Student získá znalosti a dovednosti v oblasti geometrie pro výuku na 1. stupni základní školy. Student získá přehled o geometických pojmech, v rovině a v prostoru, o geometrických zobrazeních a teorii míry. |
Vyučovací metody |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
DIVÍŠEK, F. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989.
-
JIROTKOVÁ, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: UK, 2010.
-
KOUŘIM, J. Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ.. Praha: SPN, 1985.
-
KUŘINA, F. Deset pohledů na geometrii. Praha: Albra, 1996.
-
KUŘINA, F., PŮLPÁN, Z. Podivuhodný svět elementární matematiky. Praha: Akademia, 2006.
-
KUŘINA, F. 10 geometrickýcvh transformací. Praha: Prometheus, 2002.
-
MOLNÁR, J., PERNÝ, J., STOPENOVÁ, A. Prostorová pr?edstavivost a prostr?edky k jejímu rozvoji. Praha: JČMF, 2006.
-
STOPENOVÁ, A. Matematika II. Geometrie s didaktikou. Olomouc: UPOL, 1999.
-
STOPENOVÁ, A. Vybrané úlohy z elementární geometrie pro studenty učitelství 1. stupně ZŠ. Olomouc: UPOL.
-
ŽILKOVÁ, K. Geometria [online]. Trnava: PF Trnavská univerzita, 2013.
-
ŽILKOVÁ, K., ŽIDEK, O. Manipulačná geometria [online]. Bratislava: UK, 2013.
|