Předmět: Primární pedagogika s praxí 4

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Primární pedagogika s praxí 4
Kód předmětu USP/S4PX4
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lukášová Hana, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
- Charakteristika vztahů pojmů pedagogická diagnostika, diagnóza, diagnostikování, diagnostická etiologie a symptomatologie, pedagogická prognóza. - Charakteristika diagnostických metod, jejich třídění. - Nástroje k sestavení výsledků diagnostiky do písemné zprávy. - Vypracování písemné zprávy z pozorování konkrétního žáka. - Východiska školního hodnocení v celostním pojetí. - Reflexe chyb při školním hodnocení vývoje žáků a jejich učebních činností.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 31 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student získá teoretické poznatky z oblasti pedagogické diagnostiky žáka. Student se učí uplatňovat diagnostickou činnost a vyhodnocovat ji po výuce realizované na pedagogické praxi.
Student získá teoretické poznatky z oblasti pedagogické diagnostiky žáka. Student se učí uplatňovat diagnostickou činnost a vyhodnocovat ji po výuce realizované na pedagogické praxi.
Vyučovací metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Pozorování
Pozorování
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Bednářová, J., Dandová, E., Kratochvílová, J., Nádvorníková, H., Syslová, Z., & Šulová, L. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017.
  • GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava: Práca, 1999.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
  • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2012.
  • Kožuchová, M. a kol. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava: SPN, 2011.
  • LUKÁŠOVÁ, H. (ed.), HELUS, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., RÝDL, K., SPILKOVÁ, V., ZDRAŽIL, T. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (Filosofická východiska a pedagogické souvislosti). Praha: AWŠ, 2012.
  • Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
  • Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: UPOL, 2009.
  • Starý, K., & Laufková, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.
  • Wiliam, D., & Leahy, S. Zavádění formativního hodnocení. EDUlab, 2015.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr