Vyučující
|
-
Lukášová Hana, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
- Charakteristika vztahů pojmů pedagogická diagnostika, diagnóza, diagnostikování, diagnostická etiologie a symptomatologie, pedagogická prognóza. - Charakteristika diagnostických metod, jejich třídění. - Nástroje k sestavení výsledků diagnostiky do písemné zprávy. - Vypracování písemné zprávy z pozorování konkrétního žáka. - Východiska školního hodnocení v celostním pojetí. - Reflexe chyb při školním hodnocení vývoje žáků a jejich učebních činností.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 35 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 31 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student získá teoretické poznatky z oblasti pedagogické diagnostiky žáka. Student se učí uplatňovat diagnostickou činnost a vyhodnocovat ji po výuce realizované na pedagogické praxi. |
Student získá teoretické poznatky z oblasti pedagogické diagnostiky žáka. Student se učí uplatňovat diagnostickou činnost a vyhodnocovat ji po výuce realizované na pedagogické praxi. |
Vyučovací metody |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Pozorování |
Pozorování |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, J., Dandová, E., Kratochvílová, J., Nádvorníková, H., Syslová, Z., & Šulová, L. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017.
-
GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava: Práca, 1999.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
-
Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2012.
-
Kožuchová, M. a kol. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava: SPN, 2011.
-
LUKÁŠOVÁ, H. (ed.), HELUS, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., RÝDL, K., SPILKOVÁ, V., ZDRAŽIL, T. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (Filosofická východiska a pedagogické souvislosti). Praha: AWŠ, 2012.
-
Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
-
Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: UPOL, 2009.
-
Starý, K., & Laufková, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.
-
Wiliam, D., & Leahy, S. Zavádění formativního hodnocení. EDUlab, 2015.
-
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. 2001.
|