Předmět: Didaktika přírodovědného vzdělávání s praxí 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika přírodovědného vzdělávání s praxí 1
Kód předmětu USP/S4DP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Wiegerová Adriana, prof. PaedDr. PhD.
Obsah předmětu
- Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání - obsah v ČR, funkce, kompetence, dilemata. - Kurikulum, jeho možné chápání a přeměny ve školství, cíle vzdělávání - taxonomie, kompetence dítěte. - Koncepce přírodovědného vzdělávání u nás a v zahraničí. - Obsah přírodovědného primárního vzdělávání (základy botaniky, základy zoologie). - Koncepce předmětu prvouka v kurikulu českého primárního vzdělávání. - Koncepce předmětu přírodověda v kurikulu českého primárního vzdělávání. - Možnosti reflexe v primárním vzdělávání z pohledu vyučování prvouky a přírodovědy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student pozná různé přístupy k řešení přírodovědných tezí ve vztahu ke školnímu prostředí. Student bude schopen analyzovat klasické a alternativní modely vzdělávání na 1. stupni ZŠ s důrazem na přírodovědná témata.
Student pozná různé přístupy k řešení přírodovědných tezí ve vztahu ke školnímu prostředí. Student bude schopen analyzovat klasické a alternativní modely vzdělávání na 1. stupni ZŠ s důrazem na přírodovědná témata.
Vyučovací metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Horká, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. 1. vyd. Brno : Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
  • SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005.
  • SZIMETHOVÁ, M., WIEGEROVÁ, A., HORKÁ, H. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Zlín: Academia centrum, 2012.
  • WIEGEROVÁ, A. (Ed.). Cesty demokracie vo výchove a vzdelávaní III. Bratislava: Iuventa, 2004.
  • WIEGEROVÁ, A. (ed.). Fórum o premenách školy v 21. storočí. Bratislava: OZ V4, 2007.
  • ŽOLDOŠOVÁ, K. Východiská primárneho přírodovědného vzdelávania. Bratislava: VEDA, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr