Vyučující
|
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení současných přístupů k rozvíjení čtenářské gramotnosti. - Kognitivně-psychologické a socio-lingvistické pozadí přístupů k výuce čtení a psaní. - Přehled analytických a syntetických metod ve výuce čtení. - Přehled metod ve výuce psaní. - Podněty pro výuku čtení a psaní z alternativní pedagogiky. - Diagnostika a individualizace ve výce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student získá teoretické znalosti z oblasti didaktiky počátečního čtení a psaní. Student je způsobilý objasnit jejich relevantnost ve vztahu k transparentnímu charakteru ortografie českého jazyka a ve vztahu k současným pohledům na rozvíjení gramotnosti žáků. |
Student získá teoretické znalosti z oblasti didaktiky počátečního čtení a psaní. Student je způsobilý objasnit jejich relevantnost ve vztahu k transparentnímu charakteru ortografie českého jazyka a ve vztahu k současným pohledům na rozvíjení gramotnosti žáků. |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Známkou |
Známkou |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
DOLEŽALOVÁ, J. (ed). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
-
GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003.
-
HAVEL. J., ČERNÁ, K., GRYCOVÁ, M. Už čteme a píšeme sami. Plzeň: Fraus, 2012.
-
HAVEL. J., ČERNÁ, K., GRYCOVÁ, M. Začíname číst a psát. Plzeň: Fraus, 2012.
-
WILDOVÁ. L. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: PdF UK, 2012.
-
ZÁPOTOČNÁ, O. Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava: VEDA, 2012.
|