Předmět: Didaktika rozvoje počátečního čtení a psaní s praxí

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika rozvoje počátečního čtení a psaní s praxí
Kód předmětu USP/S4DCP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
- Vymezení současných přístupů k rozvíjení čtenářské gramotnosti. - Kognitivně-psychologické a socio-lingvistické pozadí přístupů k výuce čtení a psaní. - Přehled analytických a syntetických metod ve výuce čtení. - Přehled metod ve výuce psaní. - Podněty pro výuku čtení a psaní z alternativní pedagogiky. - Diagnostika a individualizace ve výce.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student získá teoretické znalosti z oblasti didaktiky počátečního čtení a psaní. Student je způsobilý objasnit jejich relevantnost ve vztahu k transparentnímu charakteru ortografie českého jazyka a ve vztahu k současným pohledům na rozvíjení gramotnosti žáků.
Student získá teoretické znalosti z oblasti didaktiky počátečního čtení a psaní. Student je způsobilý objasnit jejich relevantnost ve vztahu k transparentnímu charakteru ortografie českého jazyka a ve vztahu k současným pohledům na rozvíjení gramotnosti žáků.
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Známkou
Známkou
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • DOLEŽALOVÁ, J. (ed). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
  • GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003.
  • HAVEL. J., ČERNÁ, K., GRYCOVÁ, M. Už čteme a píšeme sami. Plzeň: Fraus, 2012.
  • HAVEL. J., ČERNÁ, K., GRYCOVÁ, M. Začíname číst a psát. Plzeň: Fraus, 2012.
  • WILDOVÁ. L. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: PdF UK, 2012.
  • ZÁPOTOČNÁ, O. Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava: VEDA, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr