Předmět: Vývojová psychologie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu USP/S3VP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křenovská Marcela, Mgr. Ph.D.
  • Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Matušů Renáta, Mgr. lic. Ph.D.
Obsah předmětu
- Reflexe vlastních prekoncepcí ve vztahu k problematikám předmětu. - Úvod do vývojové psychologie. - Metody vývojové psychologie. - Různé přístupy k chápání vývoje jedince. - Vývoj a utváření Já. - Charakteristika jednotlivých vývojových období s důrazem na vývoj kognitivních procesů, schopností, charakterových vlastností, morálky, emocí, sociální a motorický vývoj. - Nástin diagnostických možností vývoje dítěte. - Problematika školní zralosti a školní připravenosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student dokáže popsat specifika jednotlivých vývojových etap a aplikovat tyto poznatky do své pedagogické praxe.
Student dokáže popsat specifika jednotlivých vývojových etap a aplikovat tyto poznatky do své pedagogické praxe.
Vyučovací metody
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Atkinsonová, R.L. a kol. Psychologie. Praha : Portál, 2003.
  • Freud, Anna. Já a obranné mechanismy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-084-4.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
  • NYKL, L. Pozvání do Rogersovské psychologie: přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004.
  • POLEDŇOVÁ, I. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr