Vyučující
|
-
Křenovská Marcela, Mgr. Ph.D.
-
Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Matušů Renáta, Mgr. lic. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Reflexe vlastních prekoncepcí ve vztahu k problematikám předmětu. - Úvod do vývojové psychologie. - Metody vývojové psychologie. - Různé přístupy k chápání vývoje jedince. - Vývoj a utváření Já. - Charakteristika jednotlivých vývojových období s důrazem na vývoj kognitivních procesů, schopností, charakterových vlastností, morálky, emocí, sociální a motorický vývoj. - Nástin diagnostických možností vývoje dítěte. - Problematika školní zralosti a školní připravenosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student dokáže popsat specifika jednotlivých vývojových etap a aplikovat tyto poznatky do své pedagogické praxe. |
Student dokáže popsat specifika jednotlivých vývojových etap a aplikovat tyto poznatky do své pedagogické praxe. |
Vyučovací metody |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Atkinsonová, R.L. a kol. Psychologie. Praha : Portál, 2003.
-
Freud, Anna. Já a obranné mechanismy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-084-4.
-
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
-
NYKL, L. Pozvání do Rogersovské psychologie: přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004.
-
POLEDŇOVÁ, I. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.
|