Vyučující
|
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
-
Majerčíková Jana, doc. PaedDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Objasnění základních a souvisejících pojmů: společenskovědní vzdělávání, sociální studie, sociální reálie, poznávání sociálního prostředí. - Socializace, enkulturace, akulturace. Vztah socializace, výchovy a vzdělávání. Kultura a kulturní gramotnost. - Společenskovědní vzdělávání v základních kurikulárních dokumentech pro primární vzdělávání, společenskovědní vzdělávání a jeho místo v obsahu primárního vzdělávání. - Historická, geografická a občansko-naučná dimenze společenskovědního vzdělávání v primární škole. - Didaktické cíle a klíčové kompetence žáka jako cílové kategorie v primárním společenskovědním vzdělávání, didaktické metody využívané při poznávání sociálního prostředí, organizační formy využívané při poznávání sociálního prostředí. - Orientace v čase, orientace v prostoru u dítěte mladšího školního věku. - Analýza doporučených a dostupných učebních textů využívaných ve společenskovědním vzdělávání (Prvouka, Vlastivěda). - Využití informačních a komunikačních technologií v primárním společenskovědním vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 11 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 23 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student zvládne didaktické ztvárnění témat ze společenskovědního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV. |
Student zvládne didaktické ztvárnění témat ze společenskovědního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV. |
Vyučovací metody |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
KLUSÁK, M. Poznávání sociálního prostředí. In: KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
-
KOŽUCHOVÁ, M., GAVORA, P., WIEGEROVÁ, A., MAJERČÍKOVÁ, J., HIRSCHNEROVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava: Mladé letá, 2011.
-
MACHALOVÁ, M. Co znamená, má-li se dítě naučit chápat historický čas? In: MAŇÁK, J., JANÍK, T. (eds.). Problémy kurikula základní školy. Brno: MU PdF, 2006.
-
Petty G. Moderní vyučování. 1996.
-
PUPALA, B., ZÁPOTOČNÁ, O. Vzdelávanie ako formovanie kultúrnej gramotnosti. In: KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
-
RAŠKOVÁ, M. Elementární učení o přírodě a společnosti od minulosti k současnosti. Olomouc: VUP, 2006.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
SKALKOVÁ, J. Význam kategorie cíle a kompetence pro vzdělávací koncepce. Pedagogická orientace. 4, s. 11-24.. 2006.
-
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
|