Předmět: Rozvoj společenskovědního primárního vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj společenskovědního primárního vzdělávání
Kód předmětu USP/S3SPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
  • Majerčíková Jana, doc. PaedDr. PhD.
Obsah předmětu
- Objasnění základních a souvisejících pojmů: společenskovědní vzdělávání, sociální studie, sociální reálie, poznávání sociálního prostředí. - Socializace, enkulturace, akulturace. Vztah socializace, výchovy a vzdělávání. Kultura a kulturní gramotnost. - Společenskovědní vzdělávání v základních kurikulárních dokumentech pro primární vzdělávání, společenskovědní vzdělávání a jeho místo v obsahu primárního vzdělávání. - Historická, geografická a občansko-naučná dimenze společenskovědního vzdělávání v primární škole. - Didaktické cíle a klíčové kompetence žáka jako cílové kategorie v primárním společenskovědním vzdělávání, didaktické metody využívané při poznávání sociálního prostředí, organizační formy využívané při poznávání sociálního prostředí. - Orientace v čase, orientace v prostoru u dítěte mladšího školního věku. - Analýza doporučených a dostupných učebních textů využívaných ve společenskovědním vzdělávání (Prvouka, Vlastivěda). - Využití informačních a komunikačních technologií v primárním společenskovědním vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 11 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 23 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student zvládne didaktické ztvárnění témat ze společenskovědního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV.
Student zvládne didaktické ztvárnění témat ze společenskovědního vzdělávání, které jsou v primárním vzdělávání integrovány v RVP ZV.
Vyučovací metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • KLUSÁK, M. Poznávání sociálního prostředí. In: KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
  • KOŽUCHOVÁ, M., GAVORA, P., WIEGEROVÁ, A., MAJERČÍKOVÁ, J., HIRSCHNEROVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava: Mladé letá, 2011.
  • MACHALOVÁ, M. Co znamená, má-li se dítě naučit chápat historický čas? In: MAŇÁK, J., JANÍK, T. (eds.). Problémy kurikula základní školy. Brno: MU PdF, 2006.
  • Petty G. Moderní vyučování. 1996.
  • PUPALA, B., ZÁPOTOČNÁ, O. Vzdelávanie ako formovanie kultúrnej gramotnosti. In: KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
  • RAŠKOVÁ, M. Elementární učení o přírodě a společnosti od minulosti k současnosti. Olomouc: VUP, 2006.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  • SKALKOVÁ, J. Význam kategorie cíle a kompetence pro vzdělávací koncepce. Pedagogická orientace. 4, s. 11-24.. 2006.
  • Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr