Vyučující
|
-
Ovary Bulková Kristína, PaedDr. PhD.
-
Fajkus Martin, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Matematika jako vědecká disciplína, koncepce matematické přípravy, metody a cíle matematiky, matematická vybavenost učitele primárního vzdělávaní. - Číselné soustavy jako způsob reprezentace čísel. Poziční, nepoziční číselné soustavy, různé zápisy čísel. - Operace s přirozenými čísly v jiné než desítkové číselné soustavě, zápis přirozeného čísla v dekadické a z-adické číselné soustavě a operace v těchto soustavách, převádění zápisu přirozeného čísla z jedné číselné soustavy do druhé. - Prvočísla a složená čísla. - Dělitelnost v množině přirozených čísel, vlastnosti a kritéria dělitelnosti. - Rozšiřování číselných oborů - z čísel přirozených na čísla celá, racionální a reálná. - Rovinná geometrie definice a vlastnosti základních rovinných útvarů, mnohoúhelníky a pravidelné mnohoúhelníky, geometrie ve čtvercové síti (geodeska), základní Eukleidovská konstrukce, polohové a metrické vlastnosti útvarů v rovině. - Prostorová geometrie - definice a vlastnosti základních prostorových útvarů, polohové a metrické vlastnosti útvarů v prostoru, modely geometrických těles a jejich sítě, pravidelné mnohostěny, zobrazování prostorových útvarů a staveb z krychlí. - Modelování geometrických pojmů a vztahů prostřednictvím různých technik, stavebnic a skládaček.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 23 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student chápe obsah a význam elementární aritmetiky a geometrie, ovládá různé techniky modelování pojmů a vztahů v obou oblastech i prostřednictvím stavebnic a skládaček. |
Student chápe obsah a význam elementární aritmetiky a geometrie, ovládá různé techniky modelování pojmů a vztahů v obou oblastech i prostřednictvím stavebnic a skládaček. |
Vyučovací metody |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
DIVÍŠEK, F. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989.
-
HEJNÝ, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: UK, 2014.
-
JIROTKOVÁ, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: UK, 2010.
-
KOUŘIM, J. a kol. Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989.
-
KUŘINA, F. a kol. Matematika a porozumění světu. Praha: Akademia, 2009.
-
KUŘINA, F. Deset pohledů na geometrii. Praha: Albra, 1996.
-
KUŘINA, F., PŮLPÁN, Z. Podivuhodný svět elementární matematiky. Praha: Akademia, 2006.
-
MOLNÁR, J., PERNÝ, J., STOPENOVÁ, A. Prostorová pr?edstavivost a prostr?edky k jejímu rozvoji. Praha: JČMF, 2006.
-
ŽILKOVÁ, K. Geometria. Trnava: PF Trnavská univerzita, 2013.
-
ŽILKOVÁ, K., ŽIDEK, O. Manipulačná geometria. Bratislava: UK, 2013.
|