Předmět: Hudební vyjadřovací prostředky

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Hudební vyjadřovací prostředky
Kód předmětu USP/S3HVP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Činnosti hudebně pohybové a poslechové v primárním vzdělávání. - Rytmické, harmonické a tonální cítění žáka. - Elementární hudebně-pohybové prvky, hra na tělo, napodobovací hry, dirigování, Orffův instrumentář. - Postup při osvojování elementárních hudebně vyjadřovacích prostředků v propojení s činnostmi vokálními, instrumentálními, hudebně pohybovými. - Hudební tvořivost a její projevy, rozvoj hudební fantazie, představivosti a hudební paměti. - Hudební hra a její význam pro spontánní a přirozený projev žáka.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 17 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student je seznámen se základními hudebními vyjadřovacími prostředky a jejich uplatněním při rozvoji poslechových i praktických hudebních dovedností. Student dokáže využít hudební aktivity v rámci mezipředmětových vazeb v primárním vzdělávání.
Student je seznámen se základními hudebními vyjadřovacími prostředky a jejich uplatněním při rozvoji poslechových i praktických hudebních dovedností. Student dokáže využít hudební aktivity v rámci mezipředmětových vazeb v primárním vzdělávání.
Vyučovací metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2005.
  • Knopová, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ : (didaktika hudební výchovy). 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3911-6.
  • KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami. Praha: Portál, 2013.
  • PAYNE, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-213-0.
  • SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, M. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A., BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace: zpěvník pro děti předškolního a školního věku. Praha: Portál, 2000.
  • TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr