Předmět: Didaktika tělesné výchovy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika tělesné výchovy
Kód předmětu USP/S3DTV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
  • Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vývoj tělesné výchovy na českých školách, reformy školství a současné pojetí školní tělesné výchovy, kurikulární dokumenty ve vztahu ke školní tělesné výchově. - Základní pojmy z didaktiky TV. - Osobnost žáka s ohledem na psychomotorický vývoj - Role učitele tělesné výchovy. - Cíle, obsah a metody školní tělesné výchovy. - Stavba vyučovací jednotky tělesné výchovy. - Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově. - Organizační formy školní tělesné výchovy. - Bezpečnost při pohybových aktivitách. - Nástin metodiky nácviku vybraných pohybových prvků.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Exkurze - 1 hodina za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 27 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vyjmenovat kurikulární dokumenty ve vztahu ke školní tělesné výchově
vyjmenovat kurikulární dokumenty ve vztahu ke školní tělesné výchově
vysvětlit role učitele tělesné výchovy
vysvětlit role učitele tělesné výchovy
popsat jednotlivé části vyučovací hodiny tělesné výchovy
popsat jednotlivé části vyučovací hodiny tělesné výchovy
popsat metody posuzování efektivnosti vyučovací hodiny tělesné výchovy
popsat metody posuzování efektivnosti vyučovací hodiny tělesné výchovy
vyjmenovat a charakterizovat organizační formy a metody tělesné výchovy
vyjmenovat a charakterizovat organizační formy a metody tělesné výchovy
Odborné dovednosti
vhodně volit organizační formy a metody tělesné výuky
vhodně volit organizační formy a metody tělesné výuky
správně používat tělocvičné názvosloví
správně používat tělocvičné názvosloví
stanovit cíle vyučovací hodiny tělesné výchovy
stanovit cíle vyučovací hodiny tělesné výchovy
sestavit vyučovací hodiny tělesné výchovy s daným cílem
sestavit vyučovací hodiny tělesné výchovy s daným cílem
sestavit dlouhodobý plán výuky tělesné výchovy
sestavit dlouhodobý plán výuky tělesné výchovy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Dandová, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. Vyd. 1. Praha : ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-373-7.
  • JABŮRKOVÁ, V., V. VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Olomouc: Hanex, 2005.
  • KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků:formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Praha: Grada, 2005.
  • Máček, Miloš. Fyziologie tělesných cvičení. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1604-3.
  • NOVÁČEK, V., MUŽÍK, V., KOPŘIVOVÁ, J. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno, 2001.
  • Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-033-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr