Předmět: Rozvoj matematických představ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj matematických představ
Kód předmětu USP/S2RMP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
- Zobrazení, druhy zobrazení, prosté zobrazení, podobné zobrazení. - Ekvivalence a podobnost množin. Vlastnosti relace ekvivalence a relace podobnosti uspořádaných množin. - Binární operace v množině. Vlastnosti binárních operací. - Algebraické struktury s jednou binární operací. Algebraické struktury se dvěma binárními operacemi. - Pojem čísla, jeho historický vývoj a současnost. - Přehled činností směřující k vytvoření pojmu přirozeného čísla. Kardinální čísla množin. Ordinální čísla dobře uspořádané množiny. - Operace s kardinálními a ordinálními čísly, souvislost s přirozenými čísly. - Tři možnosti zavedení pojmu přirozeného čísla. - Přirozená čísla jako čísla kardinální. Přirozená čísla jako čísla ordinální. Přirozená čísla jako prvky Peanovy množiny. - Operace s přirozenými čísly a jejich vlastnosti. Polookruh všech přirozených čísel.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student bude mít poznatky o teoretických východiscích z matematiky potřebných pro vyučovací činnosti i pro řízení učebních činností žáků v matematice primárního vzdělávání.
Student bude mít poznatky o teoretických východiscích z matematiky potřebných pro vyučovací činnosti i pro řízení učebních činností žáků v matematice primárního vzdělávání.
Vyučovací metody
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Známkou
Známkou
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • DIVÍŠEK, F. a kol. Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: SPN, 1989.
  • DRÁBEK, J. a kol. Základy elementární aritmetiky pro studium učitelství 1. st. ZŠ. Praha: SPN, 1985.
  • EBEROVÁ, J. Základy matematiky 4. Vydavatelství UP, 2005.
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola, matematika. Praha: Portál, 2001.
  • KUŘINA, F. a kol. Matematika a porozumění světu. Praha: Akademia, 2009.
  • KUŘINA, F., PŮLPÁN, Z. Podivuhodný svět elementární matematiky. Praha: Akademia, 2006.
  • KUŘINA, F. Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1989.
  • NOVÁK, B., EBEROVÁ, J. STOPENOVÁ, A. Základy elementární matematiky v úlohách. Olomouc: Vydavatelství UP, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr