Vyučující
|
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a socio-kulturním. - Vztah pregramotnosti a gramotnosti. - Vývoj gramotnostních dovedností. Faktory ovlivňující gramotnost. - Podmínky a metody rozvoje gramotnosti ve škole. Diagnostikování čtenářských dovedností, porozumění čtenému textu. - Metody hodnocení. - Přístupy k rozvoji gramotnosti tradiční fonémový přístup k výuce čtení a psaní vs. přirozené přístupy k rozvíjení gramotnosti a jejich specifické metody. - Čtenářské strategie dětí mladšího školního věku. - Práce dítěte s různými druhy textů, jeho role při výběru textu pro rozvoj čtenářství. - Grafomotorika a rozvoj počátečního psaní. - Rozvoj a upevnění vlastních jazykových a komunikačních dovedností učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Práce studentů ve dvojicích
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 1 hodina za semestr
- Semestrální práce
- 11 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student bude mít poznatky z oblasti gramotnosti, jejího rozvoje a diagnostikování čtení a porozumění čtenému dítětem mladšího školního věku. Student bude schopen aplikovat získané a upevněné znalosti jak v reflexi z terénního pozorování, tak i v přípravě vlastního didaktického materiálu. |
Student bude mít poznatky z oblasti gramotnosti, jejího rozvoje a diagnostikování čtení a porozumění čtenému dítětem mladšího školního věku. Student bude schopen aplikovat získané a upevněné znalosti jak v reflexi z terénního pozorování, tak i v přípravě vlastního didaktického materiálu. |
Vyučovací metody |
---|
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
ALTMANOVÁ, J. a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: NUV, 2011.
-
ČERNÁ, O. Čtení není žádná nuda. Praha: Portál, 2014.
-
DOLEŽALOVÁ, J. Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
-
DOLEŽALOVÁ, J. (ed). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
-
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999.
-
GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003.
-
KUCHARSKÁ, A. a kol. Porozumění čtenému I. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2014.
-
LEPILOVÁ, K. Cesty ke čtenářství. Praha: Edika, 2014.
-
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
-
Mlčáková, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.
-
VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2013.
|