Předmět: Rozvoj jazykové gramotnosti

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj jazykové gramotnosti
Kód předmětu USP/S2RJG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a socio-kulturním. - Vztah pregramotnosti a gramotnosti. - Vývoj gramotnostních dovedností. Faktory ovlivňující gramotnost. - Podmínky a metody rozvoje gramotnosti ve škole. Diagnostikování čtenářských dovedností, porozumění čtenému textu. - Metody hodnocení. - Přístupy k rozvoji gramotnosti tradiční fonémový přístup k výuce čtení a psaní vs. přirozené přístupy k rozvíjení gramotnosti a jejich specifické metody. - Čtenářské strategie dětí mladšího školního věku. - Práce dítěte s různými druhy textů, jeho role při výběru textu pro rozvoj čtenářství. - Grafomotorika a rozvoj počátečního psaní. - Rozvoj a upevnění vlastních jazykových a komunikačních dovedností učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Práce studentů ve dvojicích
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 1 hodina za semestr
  • Semestrální práce - 11 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student bude mít poznatky z oblasti gramotnosti, jejího rozvoje a diagnostikování čtení a porozumění čtenému dítětem mladšího školního věku. Student bude schopen aplikovat získané a upevněné znalosti jak v reflexi z terénního pozorování, tak i v přípravě vlastního didaktického materiálu.
Student bude mít poznatky z oblasti gramotnosti, jejího rozvoje a diagnostikování čtení a porozumění čtenému dítětem mladšího školního věku. Student bude schopen aplikovat získané a upevněné znalosti jak v reflexi z terénního pozorování, tak i v přípravě vlastního didaktického materiálu.
Vyučovací metody
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • ALTMANOVÁ, J. a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: NUV, 2011.
  • ČERNÁ, O. Čtení není žádná nuda. Praha: Portál, 2014.
  • DOLEŽALOVÁ, J. Čtenářská gramotnost: práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
  • DOLEŽALOVÁ, J. (ed). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999.
  • GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003.
  • KUCHARSKÁ, A. a kol. Porozumění čtenému I. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2014.
  • LEPILOVÁ, K. Cesty ke čtenářství. Praha: Edika, 2014.
  • METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
  • Mlčáková, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.
  • VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr