Vyučující
|
-
Majerčíková Jana, doc. PaedDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
- Vstupní reflexe zkušeností s hodnotami rodinné a školní výchovy. - Otázky rozvoje primární pedagogiky z hlediska učitelské etiky. - Komparace trendů rozvoje pojetí lidských hodnot a ctností. - Identifikace problémů v rozvoji pojetí lidské etiky v současném světě. - Formulace a komparace řešení alternativních postupů v řešení otázek etiky ve výchově dětí. - Komparace v oblasti procesů (cílů, obsahu a strategií postupů) v pojetí etické výchovy. - Otázky specifických požadavků na etickou dimenzi učitele v primárním vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Analýza prezentace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student se bude orientovat v oblasti lidských hodnot a ctností, které se objevují v cílech vzdělávání i v procesech výchovy. Student umí rozlišit různé přístupy k hodnotám v etických systémech různých společností a kultur. Student dokáže klást a odpovídat na otázky vztahující se k pojetí hodnoty lidství z hlediska pravdy, lásky, dobra a krásy v etických přístupech a systémech. |
Student se bude orientovat v oblasti lidských hodnot a ctností, které se objevují v cílech vzdělávání i v procesech výchovy. Student umí rozlišit různé přístupy k hodnotám v etických systémech různých společností a kultur. Student dokáže klást a odpovídat na otázky vztahující se k pojetí hodnoty lidství z hlediska pravdy, lásky, dobra a krásy v etických přístupech a systémech. |
Vyučovací metody |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Pozorování |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza prezentace |
Pozorování |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Ústní zkouška |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
-
SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005.
-
SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ, H. (eds.). Příprava učitelů pro primární a neprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku ? Vývoj po roce 1989. Praha: PdF UK, 2010.
-
VACEK, P. Hodnoty ve vzdělávání a ve škole. In PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie, s. 834-839.. Praha: Portál, 2009.
-
VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
|