Předmět: Psychomotorika

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Psychomotorika
Kód předmětu USP/S2PSM
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Teoretické vymezení oboru, zasazení do systému věd, herní zásady. - Seznamovací hry. - Hry s psychomotorickým padákem. - Hry s novinovými listy. - Hry s jogurtovými kelímky. - Hry s víčky od PET lahví. - Hry s dekami. - Hry s nafukovacími balónky. - Hry na rozvoj senzomotoriky, svalové napětí a uvolnění. - Hry se speciálními psychomotorickými pomůckami. - Jednoduché relaxační a masážní činnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Sebereflexe
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 17 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Absolvování předmětu USP/S1ZP Základy psychologie.
Absolvování předmětu USP/S1ZP Základy psychologie.
Výsledky učení
Student dokáže vysvětlit úzký vztah psychického a motorického vývoje dítěte a chápe jejich vzájemnou podmíněnost. Student dokáže objasnit pojem psychomotorika ve smyslu systému pohybových aktivit zaměřených na prožitek. Student zná možnosti a podstatu cíleného a řízeného působení pohybových aktivit na psychiku dítěte, vyjmenuje a objasní základní principy realizace psychomotorických aktivit. Student je schopen realizovat psychomotorické aktivity s důrazem na jejich psychologický účinek.
Student dokáže vysvětlit úzký vztah psychického a motorického vývoje dítěte a chápe jejich vzájemnou podmíněnost. Student dokáže objasnit pojem psychomotorika ve smyslu systému pohybových aktivit zaměřených na prožitek. Student zná možnosti a podstatu cíleného a řízeného působení pohybových aktivit na psychiku dítěte, vyjmenuje a objasní základní principy realizace psychomotorických aktivit. Student je schopen realizovat psychomotorické aktivity s důrazem na jejich psychologický účinek.
Vyučovací metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Sebereflexe
Sebereflexe
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • ADAMÍROVÁ, J. Hravá a zábavná výchova pohybem: Základy psychomotoriky. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2006.
  • BLAHUTKOVÁ, M., KLENKOVÁ, J., ZICHOVÁ, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Pf MU, 2004.
  • BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorická terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
  • BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. Brno: Pf MU, 2003.
  • HURDOVÁ, E. Hrajeme si s padákem: hry s padákem, stuhami a šátky. Praha: Portál, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr