Vyučující
|
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Jazyková propedeutika. - Vstupní jazyková diagnostika úrovně znalostí českého jazyka jako jazyka mateřského. - Vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku. - Vliv a podmíněnost vývoje. Posloupnost vývoje v jazykových rovinách a možnosti individuálního přístupu. - Diagnostika řeči vývojové hledisko a/versus hledisko jazykových rovin. - Foneticko-fonologická rovina jazyka vnímání, porozumění žákem. - Morfologicko-syntaktická rovina jazyka užívání a vývoj vnímání gramatické složky mateřského jazyka. - Lexikálně-sémantická rovina jazyka porozumění tvorbě slovní zásoby, rozvoj aktivní slovní zásoby žáka. - Pragmatická rovina jazyka užití řeči v praxi dítětem mladšího školního věku. - Rétorika v pedagogické komunikaci učitele v primárním vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza textu
- Příprava na zkoušku
- 38 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
Student bude způsobilý aplikovat jednotlivé poznatky o vzdělávání dětí v mateřském jazyce do praktických pedagogických situací. |
Student bude způsobilý aplikovat jednotlivé poznatky o vzdělávání dětí v mateřském jazyce do praktických pedagogických situací. |
Vyučovací metody |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České Republiky. Praha: Academia, 2005.
-
Brabcová, Radoslava. Pravopis a tvarosloví : v čem často chybujeme. Vyd. 3. Dobřichovice : KAVA-PECH, 2010. ISBN 978-80-87169-17-9.
-
ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda: přehled a slovníky. Praha: Karolinum, 2011.
-
Černý, J. Úvod do studia jazyka. UP Olomouc, 1998.
-
HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základní školy). Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010.
-
HAUSER, P. a kol. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. Brno: Nová škola, 2001.
-
KOLÁŘOVÁ, I. a kol. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada, 2012.
-
KRAUS, J. a kol. Člověk mluvící. Voznice: Leda, 2011.
|