Předmět: Mateřský jazyk v primárním vzdělávání

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Mateřský jazyk v primárním vzdělávání
Kód předmětu USP/S1MJ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Jazyková propedeutika. - Vstupní jazyková diagnostika úrovně znalostí českého jazyka jako jazyka mateřského. - Vývoj řeči a komunikace dítěte mladšího školního věku. - Vliv a podmíněnost vývoje. Posloupnost vývoje v jazykových rovinách a možnosti individuálního přístupu. - Diagnostika řeči vývojové hledisko a/versus hledisko jazykových rovin. - Foneticko-fonologická rovina jazyka vnímání, porozumění žákem. - Morfologicko-syntaktická rovina jazyka užívání a vývoj vnímání gramatické složky mateřského jazyka. - Lexikálně-sémantická rovina jazyka porozumění tvorbě slovní zásoby, rozvoj aktivní slovní zásoby žáka. - Pragmatická rovina jazyka užití řeči v praxi dítětem mladšího školního věku. - Rétorika v pedagogické komunikaci učitele v primárním vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza textu
  • Příprava na zkoušku - 38 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student bude způsobilý aplikovat jednotlivé poznatky o vzdělávání dětí v mateřském jazyce do praktických pedagogických situací.
Student bude způsobilý aplikovat jednotlivé poznatky o vzdělávání dětí v mateřském jazyce do praktických pedagogických situací.
Vyučovací metody
Analýza textu
Analýza textu
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České Republiky. Praha: Academia, 2005.
  • Brabcová, Radoslava. Pravopis a tvarosloví : v čem často chybujeme. Vyd. 3. Dobřichovice : KAVA-PECH, 2010. ISBN 978-80-87169-17-9.
  • ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda: přehled a slovníky. Praha: Karolinum, 2011.
  • Černý, J. Úvod do studia jazyka. UP Olomouc, 1998.
  • HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základní školy). Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010.
  • HAUSER, P. a kol. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. Brno: Nová škola, 2001.
  • KOLÁŘOVÁ, I. a kol. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada, 2012.
  • KRAUS, J. a kol. Člověk mluvící. Voznice: Leda, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr