Předmět: Biologie dítěte

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Biologie dítěte
Kód předmětu USP/S1BI
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
  • Wiegerová Adriana, prof. PaedDr. PhD.
Obsah předmětu
- Ontogeneze s důrazem na biologická specifika předškolního věku. - Stavba a funkce buňky a tkání. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti kosterní soustavy. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti svalové soustavy. - Složení a funkce krve a dalších tělních tekutin. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti srdce a cév. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti trávicí soustavy. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti ledvin a odvodných cest močových. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti mužského a ženského pohlavního ústrojí. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti soustavy žláz s vnitřní sekrecí. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti nervové soustavy. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti zrakového ústrojí. - Stavba, funkce a vývojové zvláštnosti sluchového a rovnovážného ústrojí. - Stavba a funkce kůže a přídatných kožních orgánů. - Základy genetiky člověka. - Geneticky podmíněné choroby a vrozené vývojové vady.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 17 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
Student získá základní poznatky z anatomie a fyziologie člověka, s důrazem na mladší školní věk.
Student získá základní poznatky z anatomie a fyziologie člověka, s důrazem na mladší školní věk.
Vyučovací metody
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Známkou
Didaktický test
Didaktický test
Známkou
Doporučená literatura
  • ELIŠKOVÁ, M., NAŇKA, O. Přehled anatomie. Praha: UK Karolinum, 2006.
  • KAPELLER, K, POSPÍŠILOVÁ, V. Embryológia človeka. Bratislava: Osveta, 1991.
  • Kotulán, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3844-6.
  • MERKUNOVÁ, A., OREL, M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1521-6.
  • MORRIS, D. Lidský živočich. Praha: knižní klub Balios, 1997.
  • MOUREK,J. Fyziologie. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1190-7.
  • Mysliveček, Jaromír. Fyziologie do kapsy. Vyd. 1. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-497-7.
  • ROMANOVSKÝ, A. a kol. Obecná biologie. Praha: SPN, 1985.
  • ŠMARDA, J. a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-924-0.
  • WOYNAROWSKA, B., KOWALEWSKA, A., IZDEBSKI, Z., KOMOSIŃSKA, K. Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. PWN, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr