Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- První pomoc (PP) a její členění. - Integrovaný záchranný systém (IZS) a jeho složky. - Stanovení závažnosti nehody, dodržení bezpečnosti při poskytování PP. Polohování a transport postižených. - Poruchy vědomí (mdloba, kolaps apod.). Šokové stavy. Zástava krvácení. Obvazová technika. Poranění elektrickým proudem. Poleptání. Tepelná poranění (popáleniny, omrzliny, úpal, úžeh, podchlazení). - Tonutí. Kardiopulmonální resuscitace (KPR), zajištění dýchacích cest. - Poranění pohybového ústrojí, zlomeniny. Křeče a křečové stavy - epilepsie, tetanie, tetanus, febrilní křeče. - Naléhavé stavy při cukrovce, náhlé bolesti břicha, alimentární nákazy, intoxikace (potravinami včetně hub, otrava léky, otrava alkoholem, otrava oxidem uhelnatým). Hygiena školního prostředí (vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem). - Hygiena učení (režim dne žáků prvního stupně, biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy). Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví včetně zajištění základních fyziologických potřeb žáků. - Hygiena výživy - výživová doporučení, zdravotní rizika z potravy, hydratace. - Bezpečnost prostor školy, dodržování pravidel chování žáků, dozory během vyučování a s ním přímo souvisejících činnostech). - Protipožární ochrana. - Rozvoj hodnoty zdraví u žáků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Praktické procvičování, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
změny v lidském těle při náhlých příhodách ohrožujících zdraví |
změny v lidském těle při náhlých příhodách ohrožujících zdraví |
principy a organizace intenzivní záchranné péče |
principy a organizace intenzivní záchranné péče |
kategorizace a charakterizace jednotlivých druhů první pomoci |
kategorizace a charakterizace jednotlivých druhů první pomoci |
legislativa a zákony týkající se první pomoci |
legislativa a zákony týkající se první pomoci |
principy hygieny učení (režim dne žáků prvního stupně, biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy) |
principy hygieny učení (režim dne žáků prvního stupně, biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy) |
Odborné dovednosti |
---|
přivolat odbornou zdravotnickou pomoc |
přivolat odbornou zdravotnickou pomoc |
zkontrolovat základní životní funkce - vědomí, spontánní dýchání a srdeční aktivitu |
zkontrolovat základní životní funkce - vědomí, spontánní dýchání a srdeční aktivitu |
uložit postižené v bezvědomí, kteří mají zachované dostatečné dýchání do zotavovací polohy |
uložit postižené v bezvědomí, kteří mají zachované dostatečné dýchání do zotavovací polohy |
uvolnit dýchací cesty a zahájit kardiopulmonální resuscitaci |
uvolnit dýchací cesty a zahájit kardiopulmonální resuscitaci |
zastavit krvácení z ran |
zastavit krvácení z ran |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
American Academy of Pediatrics. (2011). Parent?s Guide to Safe and Healthy Kids. Jones & Bartlett Publishers.
-
KELNAROVÁ, J., TOUFAROVÁ, J., VÁŇOVÁ, J., ČÍKOVÁ, Z. První pomoc I.. Praha : Grada, 2012.
-
KLEMENTA, B., KLEMENTOVÁ, O., MARCIÁN, P. a kol. Resuscitace. Olomouc : Epava, 2014.
-
LEJSEK, J. a kol. První pomoc. Praha : Karolinum, 2013.
-
MARÁDOVÁ, E. Ochrana dětí v každodenní práci školy. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007.
-
ŘEHULKA, E. Škola a zdraví pro 21 století. Studie k výchově ke zdraví. Brno : Masarykova univerzita, 2011.
-
SRNSKÝ, P. První pomoc u dětí. Praha : Grada, 2007.
|