Vyučující
|
-
Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogika volného času v minulosti a přítomnosti Historické proměny pedagogické reflexe volného času, volnočasových aktivit, her, hraček Výchova v přírodě Holistická výchova a zážitková pedagogika Náboženství a volný čas Výchova ve volném čase Specifické metody v PVČ (animace, participace ap.) Školní a mimoškolní zařízení podílející se na výchově ve volném čase Osobnost vychovatele a pedagoga VČ Sociální prostředí a jeho změny, aktuální výzkumná šetření zaměřené na volný čas dětí a mládeže
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza prezentace, Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
pracovat efektivně s odborným textem mít aktivní zkušenost s volnočasovými aktivitami a prožitkovými programy pro děti a mládež být ochoten rozvíjet své prezentační dovednosti |
pracovat efektivně s odborným textem mít aktivní zkušenost s volnočasovými aktivitami a prožitkovými programy pro děti a mládež být ochoten rozvíjet své prezentační dovednosti |
definovat výchovu popsat základní typy volnočasových aktivit být otevřený tématu zážitkové pedagogiky vnímat důležitost hry v životě člověka |
definovat výchovu popsat základní typy volnočasových aktivit být otevřený tématu zážitkové pedagogiky vnímat důležitost hry v životě člověka |
pracovat efektivně s odborným textem |
pracovat efektivně s odborným textem |
mít aktivní zkušenost s volnočasovými aktivitami a prožitkovými programy pro děti a mládež |
mít aktivní zkušenost s volnočasovými aktivitami a prožitkovými programy pro děti a mládež |
být ochoten rozvíjet své prezentační dovednosti |
být ochoten rozvíjet své prezentační dovednosti |
Odborné dovednosti |
---|
popsat základní typy volnočasových aktivit |
popsat základní typy volnočasových aktivit |
být otevřený tématu zážitkové pedagogiky |
být otevřený tématu zážitkové pedagogiky |
vnímat důležitost hry v životě člověka |
vnímat důležitost hry v životě člověka |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
reflektovat tuto pedagogickou disciplínu z hlediska jejího historického vývoje i současných trendů samostatně zpracovat a prezentovat vybrané téma z oblasti volného času na úrovni primárního vzdělávání |
reflektovat tuto pedagogickou disciplínu z hlediska jejího historického vývoje i současných trendů samostatně zpracovat a prezentovat vybrané téma z oblasti volného času na úrovni primárního vzdělávání |
pojmů z oblasti pedagogiky volného času a její reflexe v minulosti a přítomnost |
pojmů z oblasti pedagogiky volného času a její reflexe v minulosti a přítomnost |
holistické výchovy a zážitkové pedagogiky |
holistické výchovy a zážitkové pedagogiky |
aktuálních výzkumných šetření zaměřených na volný čas dětí a mládeže |
aktuálních výzkumných šetření zaměřených na volný čas dětí a mládeže |
nabídky aktivit a programů v oblasti pedagogiky volného času |
nabídky aktivit a programů v oblasti pedagogiky volného času |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat aktuální výzkumná šetření zaměřené na volný čas dětí a mládeže v praxi |
aplikovat aktuální výzkumná šetření zaměřené na volný čas dětí a mládeže v praxi |
rozlišovat shody a odlišnosti profese vychovatele a pedagoga volného času |
rozlišovat shody a odlišnosti profese vychovatele a pedagoga volného času |
objasnit specifika zážitkové pedagogiky |
objasnit specifika zážitkové pedagogiky |
vybrat a ilustrovat metody používané v rámci pedagogiky volného času, které se dají snadno aplikovat i ve školním prostředí |
vybrat a ilustrovat metody používané v rámci pedagogiky volného času, které se dají snadno aplikovat i ve školním prostředí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza prezentace |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Hanuš, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
-
Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
-
Hošek, P. Evangelium lesní moudrosti - Duchovní odkaz zakladatele skautingu Ernesta Thompsona Setona. Brno, 2019. ISBN 9788073254773.
-
Janiš, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Vyd. 1. Opava : Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
-
Jirásek, I. Němec, J., Macků, R. Foglar v nás: Záhada hlav a lomu. Brno, 2021. ISBN 9788021086340.
-
Jirásek, I. Zážitková pedagogika. Praha: Portál, 2019. ISBN 9788026214854.
-
Kaplánek, M., Čermák, D., Patočková, V., Dudová, A. Kaplánek, M. (Ed.) (2022). Volný čas dětí staršího školního věku: Vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let a jejich využití v pedagogice. České Budějovice: Nakladatelství Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
-
Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011.
-
Tůma, J. Pedagogika volného času. Praha: Palestra, 2018. ISBN 9788087723432.
|