Předmět: Pedagogika volného času

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu USP/S0PVC
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirásková Miroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogika volného času v minulosti a přítomnosti Historické proměny pedagogické reflexe volného času, volnočasových aktivit, her, hraček Výchova v přírodě Holistická výchova a zážitková pedagogika Náboženství a volný čas Výchova ve volném čase Specifické metody v PVČ (animace, participace ap.) Školní a mimoškolní zařízení podílející se na výchově ve volném čase Osobnost vychovatele a pedagoga VČ Sociální prostředí a jeho změny, aktuální výzkumná šetření zaměřené na volný čas dětí a mládeže

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza prezentace, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
pracovat efektivně s odborným textem mít aktivní zkušenost s volnočasovými aktivitami a prožitkovými programy pro děti a mládež být ochoten rozvíjet své prezentační dovednosti
pracovat efektivně s odborným textem mít aktivní zkušenost s volnočasovými aktivitami a prožitkovými programy pro děti a mládež být ochoten rozvíjet své prezentační dovednosti
definovat výchovu popsat základní typy volnočasových aktivit být otevřený tématu zážitkové pedagogiky vnímat důležitost hry v životě člověka
definovat výchovu popsat základní typy volnočasových aktivit být otevřený tématu zážitkové pedagogiky vnímat důležitost hry v životě člověka
pracovat efektivně s odborným textem
pracovat efektivně s odborným textem
mít aktivní zkušenost s volnočasovými aktivitami a prožitkovými programy pro děti a mládež
mít aktivní zkušenost s volnočasovými aktivitami a prožitkovými programy pro děti a mládež
být ochoten rozvíjet své prezentační dovednosti
být ochoten rozvíjet své prezentační dovednosti
Odborné dovednosti
popsat základní typy volnočasových aktivit
popsat základní typy volnočasových aktivit
být otevřený tématu zážitkové pedagogiky
být otevřený tématu zážitkové pedagogiky
vnímat důležitost hry v životě člověka
vnímat důležitost hry v životě člověka
Výsledky učení
Odborné znalosti
reflektovat tuto pedagogickou disciplínu z hlediska jejího historického vývoje i současných trendů samostatně zpracovat a prezentovat vybrané téma z oblasti volného času na úrovni primárního vzdělávání
reflektovat tuto pedagogickou disciplínu z hlediska jejího historického vývoje i současných trendů samostatně zpracovat a prezentovat vybrané téma z oblasti volného času na úrovni primárního vzdělávání
pojmů z oblasti pedagogiky volného času a její reflexe v minulosti a přítomnost
pojmů z oblasti pedagogiky volného času a její reflexe v minulosti a přítomnost
holistické výchovy a zážitkové pedagogiky
holistické výchovy a zážitkové pedagogiky
aktuálních výzkumných šetření zaměřených na volný čas dětí a mládeže
aktuálních výzkumných šetření zaměřených na volný čas dětí a mládeže
nabídky aktivit a programů v oblasti pedagogiky volného času
nabídky aktivit a programů v oblasti pedagogiky volného času
Odborné dovednosti
aplikovat aktuální výzkumná šetření zaměřené na volný čas dětí a mládeže v praxi
aplikovat aktuální výzkumná šetření zaměřené na volný čas dětí a mládeže v praxi
rozlišovat shody a odlišnosti profese vychovatele a pedagoga volného času
rozlišovat shody a odlišnosti profese vychovatele a pedagoga volného času
objasnit specifika zážitkové pedagogiky
objasnit specifika zážitkové pedagogiky
vybrat a ilustrovat metody používané v rámci pedagogiky volného času, které se dají snadno aplikovat i ve školním prostředí
vybrat a ilustrovat metody používané v rámci pedagogiky volného času, které se dají snadno aplikovat i ve školním prostředí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Hanuš, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • Hošek, P. Evangelium lesní moudrosti - Duchovní odkaz zakladatele skautingu Ernesta Thompsona Setona. Brno, 2019. ISBN 9788073254773.
  • Janiš, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Vyd. 1. Opava : Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
  • Jirásek, I. Němec, J., Macků, R. Foglar v nás: Záhada hlav a lomu. Brno, 2021. ISBN 9788021086340.
  • Jirásek, I. Zážitková pedagogika. Praha: Portál, 2019. ISBN 9788026214854.
  • Kaplánek, M., Čermák, D., Patočková, V., Dudová, A. Kaplánek, M. (Ed.) (2022). Volný čas dětí staršího školního věku: Vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let a jejich využití v pedagogice. České Budějovice: Nakladatelství Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
  • Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011.
  • Tůma, J. Pedagogika volného času. Praha: Palestra, 2018. ISBN 9788087723432.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr