Předmět: Management třídy a školy

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Management třídy a školy
Kód předmětu USP/S0MGT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Grajciarová Alena, Mgr.
Obsah předmětu
- Obecný management a školský management. - Specifika školského managementu a jeho různá pojetí a vývoj. - Úrovně managementu školy. - Základní pojmy školského managementu (plánování, organizování, rozhodování, vedení lidí, kontrola, evaluace, atd.). - Personální management ve školní praxi, motivace pracovníků. - Komunikace školy s veřejností, marketing školy. - Autoevaluace školy. Řízení kvality ve škole. Zjišťování spokojenosti aktérů školy. - Učitel jako manager třídy, aplikace školského managementu na úrovni třídy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
specifika školského managementu
specifika školského managementu
základní procesy řízení školy a třídy
základní procesy řízení školy a třídy
úloha školství, školy, ředitele, učitele v řízení školy
úloha školství, školy, ředitele, učitele v řízení školy
oblasti vlastního hodnocení školy
oblasti vlastního hodnocení školy
aspekty třídního managementu
aspekty třídního managementu
Odborné dovednosti
popsat řízení školského systému v České republice
popsat řízení školského systému v České republice
vymezit souvislost mezi řízení školy a třídy
vymezit souvislost mezi řízení školy a třídy
popsat klíčové elementy řízení třídy
popsat klíčové elementy řízení třídy
připravit plán práce třídního učitele
připravit plán práce třídního učitele
aplikovat získané poznatky z oblasti třídního managementu do praxe
aplikovat získané poznatky z oblasti třídního managementu do praxe
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Analýza prezentace
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • EGER, L. Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Plzeň, 2006.
  • LHOTKOVÁ, I, TROJAN, V., KITZBERGER, J. Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012.
  • Obst, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1359-0.
  • Pol, Milan. Škola v proměnách. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
  • PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc : Vydavatelství UP, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
  • SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha : Wolters Kluwer, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr